استارتآپ انگلیسی هیل هلیکوپترز، از یک موتور توربوشفت موسوم به جیتی50 که به طور مستقل توسط این شرکت برای نصب بر روی بالگرد سبک اچاکس50 تولید شده رونمایی کرد. این موتور دو محوره، توانی معادل 440 اسب بخار در وضعیت برخاست تامین میکند و ظرفیت بیشینه تولید توان آن 500 اسب بخار برای شرایط اضطراری است. تجهیز این موتور به سامانه دیجیتال فدک از دیگر مزایای آن است.
ادعا شده که مصرف سوخت موتور جیتی50 معادل 132 لیتر در ساعت است و این موتور 100 کیلوگرمی از سوخت جت استاندارد ای1 استفاده میکند. شرکت هیل مدعی است توسعه موتور جیتی50 به طور اختصاصی برای بالگرد اچاکس50 بر اساس طراحی بهینه انجام شده و بهترین گزینه منطبق بر شرایط عملکردی این پرنده در مقایسه با سایر گزینههای موجود در بازار میباشد. گزینههای نزدیک به این موتور در بازار هوانوردی امروز شامل موتور رولزرویس مدل 250 و خانواده موتورهای توربوشفت آریوس محصول سافران هستند که فناوری بکار رفته در تولید آنها به دهههای 1960 و 1980 میلادی برمیگردد.
موتور جیتی50 دارای یک طبقه کمپرسور گریز از مرکز با نسبت فشار 8 و دو طبقه توربین پرفشار محوری است. بنابر ادعای سازنده این موتور، بازه زمانی بین بازسازی عمده آن پنج هزار ساعت معادل 20 هزار سیکل پروازی است. انتظار میرود اولین پرواز بالگرد 1650 کیلوگرمی اچاکس50 در سال 2022 انجام شود و برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای آن تا پایان همان سال کلید بخورد. همچنین طبق برنامهریزی، نخستین نمونه تولیدی موتور جیتی50 تا بهار 2021 برای آزمایشهای اولیه آماده میشود. شرکت مهندسی داینامیک شریک تجاری هیل هلیکوپترز، پیش از این تجربه ساخت توربینهای گاز صنعتی با توان زیر 500 کیلووات را داشته و این تجربه و دانش در توسعه موتور جیتی50 به کمک این استارتآپ انگلیسی آمدهاست.
منبع:
*ترکیه موتور توربوشفت بومی میسازد
*معرفی چهار موتور توربوشفت جدید توسط شرکت سافران