فرآیند تعمیر و نگهداری اولین موتور ترنت 7000 محصول شرکت رولز رویس، نصبشده بر روی جت مسافربری ایرباس ای330-900نئو شرکت دلتا، در تاسیسات تعمیر و نگهداری تِکآپس متعلق به این شرکت هواپیمایی بهطور کامل انجام شد. این فرآیند تعمیر و نگهداری در تاسیسات دلتا ایرلاینز در آتلانتا ایالت جورجیا انجام شد. مدیران مرکز تعمیراتی تکآپس این شرکت، انجام این فرآیند تعمیر و نگهداری موتور روزآمد ترنت 7000 را بهعنوان نقطه عطفی در کارنامه خود قلمداد میکنند و انتظار دارند در سال 2021، تعداد بیشتری از این موتورها را در مرکز خود تعمیر کنند.
موفقیت شرکت دلتا در حالی انجام شد که سایه سنگین مشکلات ناشی از همهگیری ویروس کوید19، تاثیرات منفی زیادی بر صنعت حمل و نقل هوایی جهان گذاشتهاست. در سپتامبر2020، اولین موتور پرتاندویتنی در مرکز تکآپس شرکت دلتا تعمیر و نگهداری شد. این موتور از نوع پیدبلیو 1100جی-جِیام بود که قرار است بر روی هواپیمای ایرباس ای321نئو نصب شود. این شرکت بهزودی هواپیماهای ای321 نئو خود را دریافت خواهد کرد. در اوایل سال 2019، دلتا ایرلاینز از بزرگترین سلول تست هوایی عملیاتی جهان تا آن زمان در آتلانتا رونمایی کرد. این مرکز، قابلیت آزمایش عملکردی موتورهای رولز رویس ترنت 1000، ترنت 7000، ترنت اکسدبلیوبی و موتورهای توربوفن پرتاندویتنی پیدبلیو1100 و پیدبلیو1500 از نمونههای توربوفن دندهای را دارا است.
ظرفیت این سلول تست 150 هزار پاوند است و طیف کاملی از موتورهای توربوفن نصبشده بر روی هواپیماهای مسافربری باریکپیکر و پهنپیکر عملیاتی جهان را در بر خواهد گرفت. شرکت دلتا تقویت زیرساختها و ظرفیت تعمیر و نگهداری خود در قالب مجموعه تکآپس را بهعنوان یک مزیت رقابتی قلمداد میکند و معتقد است با افزایش ظرفیت در چند سال اخیر، امکان ارائه خدمات به سایر شرکتهای هواپیمایی نیز وجود دارد. مدل مشابهی توسط شرکت آلمانی لوفتهانزا در قالب مجموعه لوفتهانزا تکنیک انجام شده که در زمره موفقترین مرکز تعمیر و نگهداری هوایی جهان قلمداد میشود.
رولز رویس خانواده موتورهای توربوفن ترنت 7000 را برای تجهیز جتهای مسافربری ایرباس330نئو توسعه دادهاست. این موتور توسط این شرکت برای تجهیز هواپیمای ای330-900نئو انتخاب شدهاست. بهطور سنتی، شرکت هواپیمایی دلتا پس از انتخاب هواپیمای موردنظر خود ترجیح میدهد کل ناوگان عملیاتی آن را مبتنی بر یک نمونه موتور مورد استفاده قرار دهد. از این جهت، به نظر میرسد این شرکت به یکی از کاربران اصلی موتور ترنت 7000 تبدیل شود. البته نکته مهم آن است که شرکت ایرباس تاکنون گزینه دیگری را به جز موتور رولز رویس ترنت7000، برای نصب بر روی هواپیمای ای330نئو به مشتریان پیشنهاد نکردهاست.
منبع:
*رضایت رولزرویس از تولید موتورهای ترنت ۷۰۰۰
*سلول تست بزرگ شرکت دلتا تلاشی برای تحقق چشمانداز توسعه

