رولز رویس توافقی را با ایرباس نهایی کرد که بر اساس آن، موتور ترنت اکس‌دبلیوبی محصول این شرکت، به‌عنوان گزینه انحصاری تامین نیروی پیشران برای جت مسافربری ای350-900 تا پایان دهه جاری میلادی باقی خواهد ماند. این در حالی است که طی یک سال گذشته، جنرال الکتریک در تکاپو بسیار بود تا مسئولان ایرباس را به استفاده از محصولات این شرکت برای نصب بر روی خانواده ای350 قانع کند. به نظر می‌رسد بر اساس توافق انجام‌گرفته، دست‌کم تا سال 2030، نمونه ای350-900 تنها با موتورهای ترنت اکس‌دبلیوبی به بازار عرضه خواهند شد. در عین حال، رولز رویس طرح خود برای توسعه موتور توربوفن با نسبت گذردهی بسیار بالا اولترافن را با هدف مونتاژ اولین نمونه پیش‌تولیدی آن تا پایان سال جاری میلادی با جدیت دنبال می‌کند.

ایرباس تاکنون بیش از 745 سفارش برای هواپیمای ای350-900 خود دریافت کرده و این در حالی است که مجموع سفارش‌های دریافتی برای نمونه بزرگتر ای350-1000 شرکت ایرباس، تنها 168 فروند است. این نمونه نیز بطور انحصاری به موتور ترنت اکس‌دبلیوبی مجهز می‌شود. در عین حال، رولز رویس سال گذشته شواهدی را به دست آورد که نشان از خوردگی در پره کمپرسور موتور ترنت اکس‌دبلیوبی در موتورهایی با سیکل عملیاتی بالا را حکایت می‌کرد. همچنین این مشکل برای پره‌های موتور ترنت1000 نصب‌شده بر روی بوئینگ787 دریم‌لاینر نیز مشاهده می‌شد. تلاش‌های رولز رویس برای رفع این مشکل با جدیت ادامه دارد.

 

منبع:

Flight Global

 

*هواپیماهای تحویلی ایرباس به مشتریان در فوریه ۲۰۲۰

*تعطیلی موقت خط تولید رولز رویس در تابستان ۲۰۲۱

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *