بحران همه‌گیری جهانی ویروس کوید 19، شرایط بسیار دشواری را برای تولیدکنندگان موتورهای توربینی هوایی غیرنظامی جهان ایجاد کرده‌است. این شرایط بطور خاص برای بازار شرکت پرت‌اندویتنی در منطقه آسیا اقیانوسیه بسیار دشوار گزارش شده‌است.

شرکت‌های هواپیمایی بهره‌بردار موتورهای پرت‌اندویتنی، بخصوص آن‌هایی که در مسیرهای دوربرد بین‌المللی به ارائه خدمات پروازی مشغول بودند، تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و تعداد پروازهای آن‌ها به‌شدت در سال 2020 کاهش یافت. این تاثیرات منفی هم بر روی خریداران موتورها و هم بر روی تقاضای مشتریان تعمیر و نگهداری تاثیر قابل‌توجهی گذاشته‌است.

در هفته‌های اخیر، شرکت پرت‌اندویتنی طرح‌های متفاوتی را ارائه کرده و از روزنه‌های امید در گشایش در بازار به‌ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه خبر می‌دهد. یکی از این نشانه‌های تغییر مثبت، سنگین‌تر شدن کفه ترازوی بازار به نفع موتورهای پی‌دبلیو1000 و وی2500 برای هواپیماهای باریک‌پیکر خانواده‌ی ای320 است.

بطور کلی در شرایط همه‌گیری، هواپیماهای باریک‌پیکر وضعیت بهتری از حیث استمرار عملیات پروازی نسبت به هواپیماهای پهن‌پیکر داشته‌اند. در نگاهی کلی و بر اساس آمار ارائه‌شده توسط پرت‌اندویتنی، این شرکت در سال 2020، بالغ بر 546 میلیون دلار ضرر کرده‌، درحالی‌که در سال پیش از آن، سودی معادل 426 میلیون دلار به دست آورده بود.

تحلیل‌گران بازار صنعت حمل و نقل هوایی جهان معتقدند که با توجه به برنامه نسبتا موفق واکسیناسیون در منطقه آسیا اقیانوسیه، انتظار می‌رود چرخه صنعت در این منطقه زودتر از نقاط دیگر جهان فعال شود و مسافران به سفرهای هوایی اقبال بیشتری نشان دهد. البته علیرغم چشم‌انداز مثبت، در بعضی از کشورها مانند نیوزلند، فیلیپین، ویتنام و کره جنوبی، نشانه‌هایی از وخیم‌تر شدن اوضاع در مقاطع زمانی کوتاه‌مدت نیز وجود دارد، اما در نگاه کلی به منطقه وضعیت رو به بهبود است.

از منظر تبلیغاتی و روابط عمومی، نیز پرت‌اندویتنی در شرایط سخت کاری 2020، بهانه‌هایی برای جشن گرفتن کوچک دست و پا کرده است. یکی از این موارد، به انتقال اولین بسته‌ واکسن‌های کوید-19 به منطقه جنوب شرق آسیا توسط یک فروند بوئینگ 747-400اف باربری خطوط هوایی سنگاپور می‌توان اشاره کرد که مجهز به موتورهای پی‌دبلیو4000 محصول پرت‌اندویتنی است. این محموله، نخستین بخش از واکسن‌های فایزر بایوتک بود که به این منطقه از جهان ‌می‌رسید. اخیرا نیز شرکت تایوانی تایگر ایر، اولین فروند از 15 سفارش خود برای هواپیمای ایرباس ای320نئو را تحویل گرفت.

ناوگان هواپیماهای ای320نئو این شرکت به موتور پی‌دبلیو1100جی مجهز خواهند شد. از منظر پشتیبانی، تعمیر، بازسازی و نگهداری، خانواده موتورهای وی2500 که نیروی پیشران نمونه‌های کلاسیک ای320 را تامین می‌کنند، وضعیت نسبتا خوبی دارند و انتظار می‌رود که مراجعه این موتورها به مراکز تعمیر و نگهداری در ماه‌های آینده روند افزایشی داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که پرت‌اندویتنی را دستخوش دردسر کرده بود، سانحه پیش‌آمده برای بوئینگ777-200 شرکت یونایتد ایرلاینز مجهز به موتور پی‌دبلیو4000 در فرودگاه بین‌المللی دنوِر در فوریه 2021 بود. پس از وقوع این سانحه و صدور امریه صلاحیت پروازی توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای، همه بهره‌برداران موتورهای پی‌دبلیو4000 پرت‌اندویتنی مجبور به زمین‌گیر کردن هواپیمای خود شدند.

در این میان، تعدادی از این مشتریان در منطقه آسیا اقیانوسیه شامل شرکت‌های ژاپنی و چینی فعال بودند که زمین‌گیر شدن آن‌ها، تاثیر منفی زیادی بر روی بازار خدماتی و پشتیبانی پرت‌اندویتنی داشت. پرت‌اندویتنی امیدوار است با رفع این مشکل، این قسمت از بازار نیز به روال قبل برگردد و همچنین سرعت نسبتا خوب واکسیناسیون در آمریکا برای بهبود صنعت حمل و نقل هوایی در این کشور نیز امیدبخش است.

به هر حال، میزان آسیب‌های وارد شده به صنعت حمل و نقل هوایی چه در بخش بدنه و چه در بخش موتور و سایر قسمت‌ها در سال 2020، آنقدر سهمگین و قابل‌توجه بوده که احتمالا برای بازگشتن به شرایط عادی و از سرگیری شیب رشد اقتصادی این کسب و کار، باید چندین سال تحمل کرد.

 

منبع:

flight global

 

*تداوم نگرانی از افت بازار موتورهای هوایی

*بازار موتورهای هوایی غیرنظامی جهان در دهه پیش‌رو

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *