اداره هوانوردی فدرال آمریکا اف‌ای‌ای، با صدور امریه صلاحیت پروازی، از دارندگان موتورهای پرت‌اندویتنی PW4000 نصب‌شده برروی هواپیماهای بوئینگ 777-200 و 777-300 درخواست کرده تا موتورهای خود را مورد بازرسی اضافی قرار داده و در صورت نیاز تغییراتی را اعمال کنند. عملا سه امریه توسط اف‌ای‌ای صادر شده که عمدتا مربوط به انجام بازرسی و اعمال تغییرات برروی موتورهای PW4000 نصب‌شده بر روی هواپیماهای 777 زمین‌گیر شده‌است. انجام این الزامات پیش از بازگرداندن موتورها به خدمت عملیاتی ضرورت دارد.

از میان تغییرات پیشنهادی می‌توان به تقویت پوشش بیرونی موتور، انجام بازرسی خاص بر روی پره‌های فن، بازرسی اضافی بر روی برخی از زیرسامانه‌ها، اجزا و ارزیابی دقیق‌تر خوردگی احتمالی مبتنی بر نتایج بازرسی اشاره کرد. این امریه‌های صلاحیت پروازی که از 28 دسامبر اجرایی می‌شوند، بر روی 54 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 ثبت‌شده در آمریکا تاثیرگذار خواهند بود.

همه این هواپیماها، مجهز به 108 دستگاه موتور تحت مالکیت شرکت یونایتد ایرلاینز خدمت می‌کنند. در سطح جهانی نیز 128 فروند هواپیما مجهز به 256 موتور PW4000 تحت تاثیر الزامات اعلام‌شده در امریه‌های FAA قرار خواهند گرفت. از بین شرکت‌های هواپیمایی غیر‌آمریکایی بهره‌بردار از موتور می‌توان به آل نیپون ژاپن، آسیانا ایرلاینز، جین ایر و خطوط هوایی کره اشاره کرد.

بوئینگ 777

پس از بروز سانحه برای بوئینگ 777 شرکت یونایتد ایرلاینز و جدا شدن پره فن در 20 فوریه 2021، هواپیماهای هم‌رده مجهز به موتور PW4000 بطورکامل زمین‌گیر شدند. در سانحه مذکور، هواپیمای 777 یونایتد ایرلاینز دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی دنور از ناحیه موتور سمت راست دچار مشکل شد و قطعات جدا شده از این موتور در مناطق مسکونی اطراف فرو ریختند.

پرواز شماره 328 یونایتد ایرلاینز در ساعت 13 و 4 دقیقه به وقت محلی فرودگاه دنور را ترک کرد و قرار بود با 241 مسافر در فرودگاه هانلولو به زمین بنشیند، اما پس از بروز این حادثه 25 دقیقه بعد از برخاستن، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد. دو پره فن به دلیل ترک خوردگی ناشی از خستگی سازه جدا شدند و با آسیب رساندن به دهانه ورودی و پوشش بیرونی از موتور خارج شده و به بیرون پرتاب شدند. این سانحه صدمات جانی در پی نداشت، اما سومین رویداد از این نوع در مدت کمتر از 3 سال مربوط به موتورهای PW4000 بشمار می‌رود.

دو سانحه دیگر مربوط به موتور توربوفن PW4000،  به ترتیب در دسامبر 2020 برای بوئینگ 777 شرکت هواپیمایی ژاپن و بوئینگ 777 یونایتد در سال 2018 برروی اقیانوس آرام رخ داد. نتایج بررسی در مورد سانحه سال 2018، بروز اشکال و ترک خوردگی پره را تایید می‌کند.

سانحه بوئینگ 777

سانحه فوریه 2021 برای هواپیمای بی777 یونایتد ایرلاینز، تلنگری بزرگ به صنعت هوانوردی وارد کرد و اف‌ای‌‌ای بلادرنگ از همه کاربران خواست تا بازرسی‌ها با استفاده از تصویربرداری حرارتی را برای پره‌های فن موتورهای PW4000 خود انجام دهند. در اوایل اکتبر 2021، بوئینگ از نهادهای قانون‌گذار صنعت هوایی آمریکا درخواست کرد تا فرآیند بهسازی تدریجی برروی هواپیما بوئینگ 777 با هدف کاهش و تعدیل ریسک و فراهم آمدن امکان بازگشت هواپیما به خدمت عملیاتی را مورد تایید قرار دهد.

منبع:

flight global

 

*اشکال در موتور جدید جنرال الکتریک و تاخیر در برنامه بوئینگ ۷۷۷اکس

*ممنوعیت پرواز هواپیماهای بوئینگ۷۷۷ در حریم هوایی انگلستان

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *