از آنجایی که روند تعمیرات اساسی موتورهای هوایی غیرنظامی و کار بازیابی عملکرد آن‌ها به تدریج در سال ۲۰۲۳ شتاب گرفته، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی تجاری شاهد جریان ثابت شاپ ویزیت هستند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این روند بیشتر مربوط به انواع موتورهای نسل فعلی می‌شود، مانند موتور CFM56 محصول CFM اینترنشنال و موتور V2500 محصول شرکت موتورهای هوایی IAE که بیشترین آمار تعمیر و نگهداری موتور را در بخش هواپیماهای باریک‌پیکر به خود اختصاص داده‌اند. در بخش موتور هواپیماهای پهن‌پیکر، ترنت700 محصول رولزرویس، موتور CF6-80، موتور CF34 و GE90 محصول جنرال الکتریک و PW4000 محصول شرکت پرت‌اند‌ویتنی در چند سال آینده بیشترین شاپ ویزیت را به خود اختصاص خواهند داد.

در آینده نزدیک و میان‌مدت، روند فعالیت‌های تعمیر و نگهداری بر روی موتورهای هواپیماهای باریک‌پیکر پرشتاب‌تر خواهد بود. قسمت زیادی از این فعالیت در چند سال آینده احتمالا در رابطه با موتور لیپ محصول شرکت CFM اینترنشنال و خانواده موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اند‌ویتنی خواهد‌ بود. انتظار می‌رود اولین جهش در تعداد شاپ ویزیت موتورهای لیپ و موتورهای توربوفن دنده‌ای در سال 2025 محقق شود.

داده‌ها نشان می‌دهد موتور LEAP-1A که نیروی پیشران هواپیمای ایرباس A320neo را تامین می‌کند و در سال 2016 وارد خدمت عملیاتی شد، در سال 2025، در حدود 80 تعمیر اساسی موتور خواهد داشت که نسبت به پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ مبنی بر ۴۸ بازدید، تقریبا دو برابر خواهد شد. تعداد تعمیرات اساسی موتور LEAP-1A از سال 2026 سه رقمی خواهد شد و این روند افزاینده ادامه خواهد داشت.

برای موتور LEAP-1B تا سال ۲۰۲۹ آمار درخور توجهی پیش‌بینی نشده‌است. موتور PW1100G  پرت‌اندویتنی که یکی از گزینه‌های قابل‌نصب بر روی هواپیمای ایرباس A320neo است، احتمالا نسبت به موتور لیپ تعمیرات بیشتری را تجربه خواهد کرد. بنابر اخبارمنتشرشده، بیش از 100 تعمیر اساسی برای موتور PW1100G در سال 2024 انجام خواهد شد که نسبت به 64 بازدید مورد انتظار در سال جاری افزایش خواهد داشت.

پس از رکود این بخش در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تقاضای رو به رشد از جانب ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی تجاری مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما باید از عرضه این خدمات اطمینان حاصل کرد. این موضوع با نگرانی‌هایی در مورد آمادگی ظرفیت برای افزایش ناگهانی حجم کار و کمبود نیروی انسانی به دنبال همه‌گیری کووید۱۹ در سه سال گذشته، همراه است. علاوه بر این، مشکلات زیادی در زنجیره تامین و تولید قطعات یدکی و مصرفی متناسب با نیاز بازار رخ داده‌است.

تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی تجاری 

سازندگان موتور با افزودن ظرفیت موردنیاز و توانایی بیشتر به شبکه‌های خود به دنبال رفع این مشکلات هستند. شرکت CFM اینترنشنال اعلام کرد که در سال گذشته چندین ظرفیت به شبکه خدمات پس از فروش موتور لیپ اضافه کرده و‌ با داشتن مراکز ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری در آمریکای شمالی، اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه آماده پاسخ به نیاز بازار است.

یکی از این مراکز شامل شرکت SR Technics مستقر در سوئیس است که در ماه فوریه قرارداد مجوز موتور LEAP-1B را به امضا رساند و در سال گذشته به شبکه جهانی خدمات پس از فروش شرکت موتورهایی هوایی IAE برای موتور توربوفن دنده‌ای پیوست. این شرکت ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری یکی از چندین شرکتی است که قابلیت تست را اضافه کرده‌است. بنابر اعلام شرکت SR Technics به رسانه‌ها، این شرکت قصد دارد یک سلول تست قدیمی را در زوریخ دوباره فعال کند تا برای موتورهای نسل فعلی CFM56-5B و CFM56-7B، موتور جدیدتر PW1100-JM و در نهایت برای موتورهای Leap-1A و LEAP-1B قابل بهره‌برداری باشد.

شرکت ST Engineering مستقر در سنگاپور نیز قابلیت ارائه خدمات خود در حوزه موتور لیپ را افزایش داده‌است. بنابر ادعای مدیران ST Engineering سنگاپور، این شرکت قصد دارد قابلیت‌های تعمیر و نگهداری کامل، از جمله آزمایش LEAP-1A و LEAP-1B را افزایش دهد. این شرکت همچنین قصد دارد تا پایان سال 2023، قابلیت آزمایش موتور  LEAP-1B را داشته باشد و تا سه ماهه اول سال 2025 شاپ ویزیت و بازسازی عملکرد را عملی کند. موتور LEAP-1A، تا سه ماهه اول سال 2024 قابلیت آزمایش و شاپ ویزیت کامل را تا پایان سال 2024 خواهند داشت.

در آمریکا، شرکت استاندارد آئرو اعلام کرد که قصد دارد خدمات پشتیبانی موتور لیپ را در تاسیسات خود در سن آنتونیو به دنبال امضای قرارداد برای پیوستن به شبکه تامین قطعات یدکی شرکت CFM اینترنشنال برای موتورهای LEAP-1 و LEAP-1B در فوریه 2023 آغاز کند. بر اساس گفته‌های رئیس خطوط هوایی و ناوگان استاندارد آئرو، این شرکت قصد دارد در سال 2025، به کار بازسازی کامل عملکرد در موتور لیپ بپردازد. برنامه این شرکت به این صورت است که خدمات موتورهای LEAP-1 و LEAP-1B بسیار نزدیک به هم و به فاصله دو ماه از یکدیگر شروع شود. احتمالا ابتدا خدمات LEAP-1B شروع خواهد شد.

بازیگران بزرگی همچون لوفت‌هانزا تکنیک و کی‌ال‌ام نیز قابلیت‌های موتورهای لیپ و موتورهای توربوفن دنده‌ای خود را تکمیل کرده‌اند. شرکت بزرگ ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری آلمانی که از ابتدا در برنامه لیپ سال 2018 شریک بود، سال گذشته قرارداد خدمات برند با LEAP-1B را امضا کرد، در حالی که رقیب فرانسوی-هلندی آن قرارداد مشابهی را برای موتورهای LEAP-1A و LEAP-1B به امضا رساند. لوفت‌هانزا تکنیک قراردادی با سافران ناسل برای پیوستن به شبکه مجاز تعمیرات ناسل در موتور LEAP-1A ایرباس A320neo در ماه آوریل منعقد کرد. این قرارداد لوفت‌هانزا تکنیک را قادر می‌سازد تا وظایف وارانتی، تعمیرات و اصلاحات را از طرف شرکت سافران ناسل، بخش تعمیرات تخصصی سازندگان اصلی موتور انجام دهد.

در همین حال در سال گذشته، شرکت تعمیر و نگهداری MTU قابلیت پشتیبانی از موتور توربوفن دنده‌ای خود را با اضافه کردن تاییدیه برای موتورهای PW1500G و PW1900G که به ترتیب نیروی پیشران هواپیماهای ایرباس A220 و امبرائر E-Jet را تامین می‌کنند، تقویت کرد. شرکت تعمیر و نگهداری ایبریا سال جاری را با افزودن قابلیت‌های سلول تست برای موتور توربوفن دنده‌ای به خدمات موتورهای PW1100G در مادرید آغاز خواهد کرد.

در مقیاس کوچکتر، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی تجاری همچنین به دنبال افزودن قابلیت‌های خاص موتور مانند بازرسی بروسکوپ بوده‌اند تا بر روی تقاضای رو به رشد برای ارائه خدمات به موتورهای سبک‌تر که از زمان شروع همه‌گیری مورد علاقه کاربران بوده، تاکید بیشتری بورزند.

خدمات تعمیر و نگهداری برای موتور هواپیماهای پهن‌پیکر که پیشتر راکد شده بود، درطول سال گذشته افزایش غیرمنتظره‌ای داشت. تعمیرات اساسی سالانه موتورهای نسل جدید مانند GEnx جنرال الکتریک و ترنت1000 و XWB رولزرویس احتمالا در دهه آینده انجام می‌شوند.

رولز‌رویس و شرکت هوافضای جنرال الکتریک که بر بازار موتور هواپیماهای پهن‌پیکر تسلط دارند، چندین شریک را به شبکه‌های تامین قطعات یدکی خود اضافه کرده‌اند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را با تمرکز بر موتورهای نسل جدید ایجاد کرده‌اند. سال گذشته، رولزرویس از ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک در چین با شرکت هواپیمایی ایرچاینا خبر داد که خدمات پشتیبانی، تعمیر و نگهداری برای موتورهای ترنت700 تامین‌کننده نیروی پیشران ایرباس A330، ترنت XWB-84 تامین‌کننده نیروی پیشران ایرباس A350 و ترنت1000 تامین‌کننده نیروی پیشران هواپیماهای بوئینگ 787 را ارائه می‌کند.

منبع:

aviationweek

#موتور هوایی #تعمیر و نگهداری موتور هوایی

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *