عرضه نمونه جدید سوخو سوپرجت

اتحادیه هواپیماسازان روسیه UAC، از برنامه خود برای تولید و عرضه نمونه‌های عملیاتی جدیدترین عضو خانواده جت مسافربری منطقه‌ای سوخو سوپرجت100 در سال 2024 خبر می‌دهد. برنامه توسعه جدیدترین نمونه سوخو سوپرجت موسوم به SSJ-new با تاخیر نسبتا زیادی روبرو شده که عمدتا ناشی از تایید صلاحیت پروازی موتور توربوفن روسی PD8 است.

در دو سال گذشته و پس از تهاجم نظامی روسیه به اکراین، بهره‌برداران هواپیمای سوخو سوپرجت100 مشکلات زیادی برای فعال نگه‌داشتن ناوگان عملیاتی خود داشتندکه بخش عمده‌ای از این مشکلات، به تامین قطعات یدکی و نگهداری موتورهای توربوفن سام146 نصب‌شده بر روی این هواپیما مربوط می‌شود.

” ببینید: جدا شدن پوشش موتور سوخو سوپرجت۱۰۰ [فیلم]

بر این اساس، برنامه توسعه نمونه جدید SSJ-new مبتنی بر استفاده از موتور توربوفن بومی PD8 با شتاب بیشتری دنبال شد. صنعت هوانوردی غیرنظامی روسیه، سال جدید میلادی را با خبری بزرگ آغاز کرده که شامل تولید و عرضه 20 فروند عملیاتی از نمونه جدید سوخو سوپرجت100 جدید خواهد بود. این در حالی است که برنامه آزمایش پروازی و اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی این هواپیما با موتور جدید آن کماکان در حال انجام است و هنوز نهایی نشده‌است.

روسیه در قالب برنامه جامع بروزرسانی صنعت هوایی غیرنظامی خود قصد دارد تا سال 2030، نمونه‌های مختلفی از هواپیماها شامل 210 فروند جت مسافربری MS-21، حدود 140 فروند جت منطقه‌ای سوخو سوپرجت، بیش از 115 فروند هواپیمای مسافربری توپولوف 214 و نزدیک به 70 فروند هواپیمای مسافربری توربوپراب منطقه‌ای ایلیوشن 114 را تولید و عرضه کند.

نخستین نمونه هواپیمای سوخو سوپرجت، در سال 2008 اولین پرواز خود را انجام داد و سه سال بعد، وارد خدمت عملیاتی شد. اگرچه یک شرکت ارمنستانی اولین بهره‌بردار این هواپیما بود، اما به زودی تعداد زیادی از شرکت‌های روسی این جت منطقه‌ای را به خدمت گرفتند.

بنابر اعلام منابع روس، نزدیک 50 درصد از قطعات حیاتی نمونه‌های اولیه هواپیمای سوخو سوپرجت ساخت تولیدکنندگان خارجی است و شرکت آمریکایی بوئینگ به‌عنوان مشاور در این پروژه حاضر بوده و حتی در طراحی آن نیز دخالت‌هایی داشته‌است.

” بخوانید: نصب موتورهای کارکرده بر روی جت مسافربری سوخو سوپرجت۱۰۰

نیروی پیشران این هواپیما توسط موتور توربوفن سبک سام146 محصول شرکت پاورجت توسعه یافته‌است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فرانسوی سافران و شرکت روسی ساتورن است. سامانه اویونیک، کنترل پرواز، سوخت، هیدرولیک و ارابه فرود این هواپیما ساخت شرکت‌های فرانسوی، آمریکایی و آلمانی است.

پس از وقوع بحران کریمه و آغاز دور اول تحریم‌های غرب نسبت به روسیه، اتحادیه هواپیماسازان روسیه UAC، عزم خود را برای بومی‌سازی سوخو سوپرجت100 بطور جدی دنبال کرد. از آن زمان، برنامه تولید و عرضه SSJ-new مجهز به موتور روسی PD8 دنبال می‌شود و قطعات جایگزین بومی به تدریج پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی، آماده نصب بر روی هواپیما می‌شوند، اما مشکل اصلی و چالش کلیدی در این میان، تاخیر در آماده‌شدن موتور PD8 است. در این شرایط، تردیدهای جدی در مورد صحت ادعای روسیه در مورد امکان تولید و عرضه 20 فروند از این جت منطقه‌ای جدید در سال 2024 وجود دارد.

منبع:

simpleflying

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *