موتور توربوفن ترنت 1000
چندین شرکت هواپیمایی مختلف که نقطه مشترک آنها بهرهبرداری از جت مسافربری بوئینگ 787 دریملاینر مجهز به موتورهای توربوفن روزآمد ترنت 1000 محصول رولزرویس است، در حاشیه نشست سالانه انجمن بینالمللی حملونقل هوایی موسوم به یاتا در دوبی، از مشکلات مربوط به پشتیبانی از این موتورهای پرقدرت گلایهمند بودند.
شرکت هواپیمایی اتیوپی که یکی از نخستین بهرهبرداران جت مسافربری بوئینگ 787 در جهان است، پشتیبانی از موتورهای ترنت 1000 و حفظ آنها در موقعیت بهرهبرداری عملیاتی را بهعنوان اصلیترین چالش این شرکت اعلام کردهاست. این شرکت آفریقایی 12 فروند از نمونه بوئینگ 787-8 و شش فروند بوئینگ 787-9 مجهز به موتور GEnx محصول جنرال الکتریک در ناوگان خود دارد و علاو بر آن، چهار فروند بوئینگ 787-8 دو فروند بوئینگ 787-9 مجهز به موتورهای ترنت 1000 را نیز بکار میگیرد.
بخوانید: “رولز رویس در انتظار تائید پره داغ جدید برای موتور توربوفن ترنت ۱۰۰۰“
شرکت بحرینی گلفایر نیز 10 فروند بوئینگ 787-9 در اختیار دارد که نیروی پیشران سه فروند آنها را موتور ترنت 1000 تامین میکنند. عدم دسترسی به قطعات یدکی برای این موتورها، علاوه بر اینکه چهار فروند دریملاینر اتیوپی در پنج ماه اخیر را زمینگیر کرده، مشکلات متعددی را نیز برای شرکت گلفایر دربرداشته است. بنابر گزارش منابع معتبر هوانوردی، رولزرویس از اعلام نظر در این مورد طفره میرود این در حالی است که بروز مشکلات اخیر در پشتیبانی از ترنت 1000 موجب زمینگیرشدن سه فروند از هواپیمای گلفایر نیز شدهاست.
منبع:
#موتور ترنت #موتور توربوفن #رولزرویس