موتورهای هوایی قدیمی
در حالی که شرکتهای سازنده هواپیماهای مسافربری با بحران تامین موتور روبرو هستند و شرکتهای سازنده موتور چالش بزرگی با زنجیره تامین قطعات خود دارند، بازار مسیر خود را دنبال میکند. بر این اساس، تقاضا برای موتورهای قدیمی که سالها است از آغاز تولید آنها میگذرد، رو به افزایش است. بخش بزرگی از این افزایش تقاضا، معطوف به مراکز تعمیر و نگهداری است.
گزارشهای ارزیابی بازار نشان میدهد که ارزش تقاضای خدمات تعمیر، نگهداری و بازسازی برای موتورهای CFM56 در سال 2025، به رکورد 13،5 میلیارد دلار میرسد. در حالی که این آمار در سال 2022، حدود 10،3 میلیارد دلار بودهاست. برآوردها نشان میدهد این روند در سال 2031 کاهش خواهد یافت و در آن زمان، ارزش این تقاضا، به 9،7 میلیارد دلار میرسد. روند مشابهی برای موتور توربوفن V2500 ساخت شرکت IAE وجود دارد.
بخوانید: “پشتیبانی از موتورهای هوایی سالخورده موردتقاضا بازار“
ارزش سالانه تقاضا برای خدمات تعمیر، نگهداری و بازسازی این موتور قدیمی در سال 2025، به رکورد 5 میلیارد میرسد و سپس در سال 2031، تا 3،2 کاهش مییابد. در مورد موتورهای توربوفن قابلنصب بر روی جتهای مسافربری باریکپیکر، مطالعات آیندهپژوهی بازار نشان میدهد که در سال 2028، تعداد موتورهای نسل جدید شامل لیپ و موتور توربوفن دندهای پرتاندویتنی از تعداد موتورهای قدیمی شامل CFM56 و V2500 پیشی میگیرد.
روند مقایسهای مشابه برای موتورهای توربوفن قابلنصب بر رروی هواپیماهای پهنپیکر با یک سال تاخیر محقق خواهد شد. همچنین پیشبینی میشود در سال آینده میلادی، حدود هزار دستگاه موتور هواپیمای باریکپیکر، حدود 350 دستگاه موتور هواپیمای پهنپیکر و 500 دستگاه موتور هواپیمای منطقهای از خدمت عملیاتی خارج شوند.
منبع: