اولین مرکز تعمیرات موتور در رولزرویس چین
رولزرویس اعلام کرد انتظار دارد پیش از موعد مقرر، در آینده نزدیک، نخستین مرکز تعمیر، نگهداری و بازسازی خود در خاک چین را افتتاح کند. بنابر اعلام رسانههای دولتی چین، مدیریت عملیات و بهرهبرداری از این مرکز بر عهده شرکت خدمات موتورهای هوایی پکن موسوم به BAESL است. این شرکت حاصل سرمایهگذاری مشترک رولزرویس و شرکت هواپیمایی ایر چاینا است.
نخستین مرکز تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی رولزرویس در چین، تا اواخر 2025 وارد چرخه بهرهبرداری عملیاتی میشود و تا نیمه دهه 2030، به ظرفیت کامل عملیاتی خود دست خواهد یافت. در سال 2022، پروژه ساخت و راهاندازی این مرکز رسانهای شد و در آن زمان اعلام شد که این مرکز در سال 2026 به بهرهبرداری میرسد. ظرفیت کامل عملیاتی این مرکز، انجام 250 شاپ ویزیت در سال معین شدهاست.
در مرحله نخست، تعمیر اساسی موتورهای ترنت 700 نصبشده بر روی جت مسافربری ایرباس A330 در این مرکز انجام میشود. طبق برنامه رولزرویس، افزایش ظرفیت در مراحل بعدی شامل موتورهای ترنت XWB برای هواپیمای A350 و ترنت 1000 برای بوئینگ 787 دریملاینر خواهد بود. ناوگان عملیاتی شرکت ایر چاینا تقریبا 200 دستگاه موتور از سه نمونه فوقذکر را بکار گرفته که حدود نیمی از آن، شامل ترنت 700 است.
بخوانید: “رولزرویس توافقنامه پشتیبانی از موتورهای ایرلاین چینی را امضا کرد“
در حال حاضر، نزدیکترین مرکز تعمیر و نگهداری موتورهای ترنت برای ایر چاینا، مرکز HAESL در هنگ کنگ است که با سرمایهگذاری مشترک رولزرویس و شرکت هائکو راهاندازی شدهاست. در حال حاضر، نزدیک به 600 دستگاه موتور از خانواده ترنت در چین در خدمت عملیاتی قرار دارند و این در حالی است که تعداد موتورهای ساخت جنرال الکتریک ویژه نصب بر روی هواپیماهای مسافربری پهنپیکر موجود در چین، به 550 دستگاه میرسد.
برآوردها نشان میدهد رولزرویس این برتری در بازار هواپیماهای مسافربری پهنپیکر را طی یک دهه آینده حفظ خواهد کرد و انتظار میرود تا 10 سال آینده، تعداد موتورهای رولزرویس به 730 در برابر 670 دستگاه از محصولات جنرال الکتریک برسد. برآورد میشود موتور ترنت 700، کماکان محبوبترین محصول رولزرویس در بازار هوانوردی چین باشد. این موتور در سال 1995 وارد خدمت عملیاتی شد. تخمین زده میشود تعداد موتورهای ترنت 700 در چین از 400 دستگاه در سال 2025 به 250 دستگاه در سال 2035 کاهش یابد.
منبع: