توسعه موتور پرل رولزرویس
در راستای توسعه موتور پرل رولزرویس این شرکت برنامه آزمایش موتور توربوفن پرل ۱۰اکس برای نصب بر روی جت تجاری داسو فالکون ۱۰اکس را با روندی پرشتاب دنبال میکند. این در حالی است که برنامه دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیمای گلف استریم G700 مجهز به موتورهای پرل 700 نیز، به مراحل پایانی خود نزدیک میشود. بنابر اعلام رولزرویس، تاکنون بیش از هزار ساعت آزمایشهای مختلف بر روی نمونه اولیه موتور پرل ۱۰اکس و نمونه اثباتگر فناوری آن موسوم به ادونس 2 انجام شدهاست.
اولین تست گرم موتور پرل ۱۰اکس، در ژانویه 2022 انجام شد. همچنین انتظار میرود آزمایش اولین نمونه کامل موتور مجهز به پوششهای بیرونی و دهانه ورودی و خروجی ساخت شرکت سامانههای هوایی اسپریت، تا اواخر سال جاری میلادی انجام شود.
بنابر اعلام مدیران برنامه در رولزرویس، کارایی موتور تاکنون مطابق انتظارات اولیه ارزیابی شدهاست. قرار است چهار موتور در آزمایشهای زمینی و چهار موتور دیگر برای آزمایشهای پروازی با استفاده از بستر پرنده بوئینگ 747 تولید شوند. همچنین نمونهای از این موتور بر روی جت تجاری فالکون ۱۰اکس برای انجام آزمایشهای پروازی آن پرنده تولید خواهد شد.
تجربه بدست آمده در توسعه موتور پرل 700، در برنامه جدید پرل ۱۰اکس بکار گرفته خواهد شد. نیروی پیشران موتور پرل ۱۰اکس کمی بیش از 18 هزار پاوند معادل 80 کیلونیوتن اعلام شدهاست. در حالی که موتور توربوفن پاسپورت محصول بخش هوانوردی جنرال الکتریک نصبشده بر روی هواپیمای گلوبال 7500 محصول بمباردیه با نیروی پیشران 18920 پاوند رکورددار نیروی پیشران در موتورهای همخانواده خود است.
رولزرویس انتظار دارد نمونههای عملیاتی پرل ۱۰اکس این رکورد را جابجا کنند. پوشش خارجی موتور پرل ۱۰اکس هماندازه نمونه پرل 700 و موتور عملیاتی پرل 15 است. بنابر اعلام رولزرویس، تاکنون بیش از 2500 ساعت آزمایش شامل بیش از 8 هزار سیکل بر روی موتور پرل 700 انجام شده و برنامه تستهای صلاحیت پروازی این موتور برای نصب بر روی هواپیمای گلف استریم نیز به پایان رسیدهاست.
منبع: