پس از 49 سال و شش ماه از ارائه خدمت عملیاتی فوق‌العاده، شرکت جنرال‌ الکتریک موتور CF6-6 را در ژوئن 2021 بطور رسمی بازنشسته کرد. دیگر موتورهای تولیدشده توسط جنرال الکتریک شامل CF6-80C2، CF6-50، CF6-80A و CF6-80E1 هنوز در خدمت عملیاتی هستند. این غول موتورسازی، تولید نمونه‌های موتور CF6-80C2 را ادامه داده و در هوانوردی تجاری، این موتور را به طولانی‌ترین برنامه موتورسازی تبدیل کرده‌است.

بر اساس گزارش پیش‌بینی بازار تعمیر و نگهداری و وضعیت ناوگان 2023 ارائه‌شده توسط هفته‌نامه Aviation Week، در حال حاضر، بالغ بر 1495 نمونه از این موتور در خدمت عملیاتی وجود دارند که از میان آنها 1193 دستگاه موتور CF6-80C2 و موتورهای CF6-80 E و CF6-50 به ترتیب به تعداد 278 و 24 هستند. داده‌های ارائه‌شده در لینک زیر، کاهش موتورهایی که در دهه آینده مورد بهربرداری قرار خواهند گرفت را نشان می‌دهد.

” بخوانید: ناوگان موتور توربوفن CFM56 در یک نگاه

خانواده موتور CF6

طبق گزارش نشریه مذکور، در مجموع 1579موتور از خانواده CF6 طی 10 سال آینده از رده خارج خواهند ‌شد که در میان آنها نمونه موتور CF6-80C2 با 1171 دستگاه موتور در دهه آینده، بیشترین بازنشستگی را خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود در فاصله بین سال‌های 2023 تا 2032، ارزش بازار خدمات تعمیر و نگهداری خانواده موتورهای CF6، معادل 54.2 میلیارد دلار باشد. طی 10 سال آینده، خانواده این موتورها در مجموع شاهد 5484 شاپ ویزیت مربوط به تعمیرات اساسی موتور و 764 مربوط به خدمات تعویض قطعات عمردار خواهد بود. داده‌های بالا نشان‌دهنده جهش شاپ ویزیت‌ها در سال 2025 تا سقف 808 مورد است.

بر اساس شواهد بدست‌آمده، خانواده موتورهای CF6، میانگین حدود 7,4 ساعت پروازی را در سال جاری پشت سر خواهند گذاشت. انتظار می‌رود این عدد تا دو سال آینده افزایش یابد. همچنین داده‌ها کاهش تدریجی ساعت پروازی موتور را نیز نشان می‌دهند.

جنرال الکتریک، پس از توسعه موتور TF39 برای هواپیمای ترابری C-5 گلکسی در اواخر دهه 1960، طرح توسعه نمونه تجاری موتور توربوفن CF6 را در دستور کار قرار داد. این موتور توربوفن با نسبت گذردهی بالا، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در صنعت هوانوردی شناخته می‌شود.

نخستین نمونه این موتور، در سال 1971 روشن شد و تاکنون بر روی هواپیماهای مختلف شامل ایرباس A300 و A330، بوئینگ B747 و B767، لاکهید C-5M سوپر گلکسی و مکدانل داگلاس DC-10 نصب شده‌است. این موتور به‌عنوان پایه‌ای برای توسعه نسل بعدی موتورهای توربوفن پرقدرت جنرال الکتریک موسوم به GE90 مورد استفاده قرار گرفت و دو نمونه توربین گاز صنعتی LM6000 و LM2500 از روی آن توسعه یافته‌است.

منبع:

aviationweek

#جنرال الکتریک #موتور توربوفن #موتور هوایی

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *