سوخت موتور هوایی

رولزرویس آزمایش سیستمی هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت موتور هوایی را آغاز کرد

هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت موتور هوایی

رولزرویس از آغاز مجموعه‌ای از آزمایش‌های سرمازا (کرایوژنیک) برای ارزیابی عملکرد سامانه فشارافزایی هیدروژن مایع و انتقال آن در داخل سامانه سوخت موتور هوایی و رساندن آن به محفظه احتراق، با هدف توسعه سامانه پیشرانش مبتنی بر سوخت هیدروژن برای نسل بعدی هواپیماهای مسافربری خبر می‌دهد. رولزرویس این آزمایش‌ها را در تاسیسات خود در سانی‌هال انگلستان انجام می‌دهد. این شرکت فناور انگلیسی اخیرا به نمونه‌ای از محفظه احتراق با قابلیت استفاده از سوخت هیدروژن را در موتور پرل۷۰۰ خود، در قالب یک پروژه اثباتگر فناوری بکار گرفته‌است. در آزمایش مذکور، نیروی پیشران لازم برای برخاستن هواپیما توسط پرل۷۰۰ تامین شده‌است.

یکی از نکات کلیدی، نگه داشتن سوخت هیدروژن در فشار پایین است که آن را در حالت مایع حفظ می‌کند و برای ایجاد این شرایط نیاز به فراهم آوردن دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتی‌گراد است. رولزرویس هدف از آغاز این برنامه آزمایش و ارزیابی را افزایش درک عمومی نسبت به جزئیات سامانه سوخت موتور هوایی مبتنی بر استفاده از هیدروژن بیان کرده و امیدوار است با پیشبرد این برنامه زمینه برای بلوغ فناوری و رساندن آن به مرز قابلیت تولید نمونه‌های عملیاتی در آینده‌ای نزدیک فراهم شود. شرکت هواپیمایی EV جت نیز در این پروژه با رولزرویس همکاری می‌کند و بخشی از بودجه لازم برای توسعه سامانه احتراق هیدروژنی را تامین کرده‌است.

موتور توربوفن سبک پرل محصول رولزرویس، ویژه نصب بر روی جت‌های تجاری، به‌عنوان بستر آزمایشی این سامانه انتخاب شده‌است. ایرباس نیز که هدف حذف آلایندگی کربن را با جدیت دنبال می‌کند، توجه ویژه‌ای به استفاده از سامانه پیشرانش مبتنی بر سوخت هیدروژن دارد و امیدوار است هواپیماهای نسل آینده مبتنی بر این فناوری پیشرانش تا نیمه دهه ۲۰۳۰ وارد خدمت عملیاتی شوند.

منبع:

flightglobal

#رولزرویس #موتور هوایی #سوخت هیدروژن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها