نشت روغن موتور هواپیما

نشت روغن و پیامدهای آن برای موتور هواپیما

پیامدهای نشت روغن موتور هواپیما

طبیعتا، هواپیما بدون موتورهای کارآمد نمی‌تواند پرواز کند و یکی از فاکتورهای مهم در نحوه عملکرد موتور که عموما از یاد می‌رود، نقشی است که روغن ایفا می‌کند. درست مانند خودرو بدون روغن (که یک راننده برای اولین بار ممکن‌ است تعویض آن را فراموش کند) که می‌تواند موتور را به آرامی از بین ببرد، موتورهای هواپیما نیز بدون مقدار مناسبی از روغن نمی‌توانند به درستی کار کنند. نباید روغن با سوخت اشتباه گرفته شود، چون قطعا هواپیماها به هردوی آنها نیاز دارند. بدون سوخت، موتور هواپیما روشن نمی‌شود و همچنین بدون روغن، به سرعت برای خلبانان و مکانیک‌ها یک مشکل بزرگ‌ ایجاد خواهد‌ شد. نشت روغن موتور هواپیما در هر شرایطی که روی زمین و خارج از هواپیما دیده شود، باید با دقت مورد بررسی قرار‌ گیرد و فورا برطرف شود.

همه نشتی‌ها یکسان نیستند

ممکن است تصور شود که همه نشت‌های روغن یک ریشه ‌مشابه دارند، اما این کمی از واقعیت دور است. طبق اعلام نهادهای مرتبط با مالکان هواپیما و خلبانان، عامل تعیین‌کننده برای مشخص کردن علت نشت می‌تواند رنگ آن باشد. رنگ آن وضعیت فوریت در تعمیر را تعیین می‌کند.

اولین حالت زمانی است که روغن به رنگ قهوه‌ای روشن به نظر می‌رسد، به نوعی که انگار تازه از مخزن خارج شده‌است. این یکی از نشانه‌های رایجی است که تعیین‌کننده رخ‌دادن نشتی در طول تعمیر و نگهداری ‌است و داخلی نیست. در این شرایط، هیچ اقدامی نیاز نیست تا زمانی که مقدار مشخص روغن در مخزن ثابت باشد و خطر ایمنی نخواهد داشت.

وضعیت دوم که بسیار مشکل‌سازتر خواهد ‌بود، زمانی است که روغن ریخته‌شده روی زمین سیاه است. این یک نشانه قوی، مبنی بر این است که نشت باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد تا از ایمنی پرواز اطمینان حاصل ‌شود.

در صورتی که چنین نشتی مشاهده شود، همانطور که ممکن است اغلب در حین دور زدن هواپیما یا یک فرآیند تعمیر و نگهداری پیش از پرواز رخ دهد، مکانیک‌ها نشتی را بررسی می‌کنند تا مراحل بعدی را تعیین کنند. بسیاری از موتورهای هواپیما ممکن است مقدار ناچیزی نشتی داشته ‌باشند و باید در نظر داشت که همه نشت‌ها به فرآیند بررسی نیاز ندارند.

این نقص فنی عادی و رایج است که خلبانان ممکن است نشت روغن هواپیماها را گزارش نکنند، با این وجود، همیشه به خلبانان جوان آموزش داده‌ می‌شود که در صورت مشاهده هر گونه نشتی، زنگ خطر را به صدا در ‌آورند.

عمده نشت‌های روغن باید توسط یک متخصص برطرف شود که فرآیند بسیار دشواری هم نیست. این در حالی است که همه نشت‌ها گزارش نمی‌شوند، زیرا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به هیچ وجه خطرناک نیستند، حتی در مواردی که به نظر مشکل می‌رسد معمولا بلافاصله توسط تیم‌های تعمیر و نگهداری برطرف می‌شوند. زمانی که جان صدها نفر در خطر است، امنیت پرواز در درجه اول اهمیت دارد.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها