امروزه، غول صنعتی آلمانی BMW، به دلیل ساخت برخی از مشهورترین خودروهای لوکس شناخته می‌شود. کیفیت موتورهایی که نیروی آخرین نسل خودروهای این شرکت را تامین می‌کنند، غیرقابل انکار هستند، اما دوره‌ای بود که BMW موتورهایی را برای ماشین‌های بزرگ‌تر و سریع‌تر می‌ساخت. در ادامه به تاریخچه این شرکت در ساخت موتورهای هواپیما پرداخته می‌شود. قبل از جنگ جهانی اول، این شرکت به دلیل ساخت اتومبیل، هواپیما و موتور هواپیما شهرت داشت و یکی از تاسیسات واقعی صنایع ماشین‌آلات سنگین آلمان بود.

تاریخچه BMW در ساخت موتورهای هواپیما

فرآیند مهندسی این شرکت آنقدر چشمگیر بود که متفقین پس از جنگ در معاهده ورسای، این شرکت را از ورود به عرصه هوافضا محدود کردند. با ظهور نازی‌ها، شرکت BMW به تولید موتورهای هواپیما بازگشت و این کار را تا زمان سقوط هیتلر و شکست قدرت‌های محور در اروپا در سال 1945 انجام داد، ولی دوباره این بخش تولید را ترک کرد. با این وجود، عملکرد تاثیرگذار این شرکت در صنعت هوافضا غیرقابل انکار است.

داستان ساخت موتور هواپیمای BMW را از طریق داستان دو موتور مختلف می‌توان روایت کرد که اولین تولیدات آن به آلمان کمک کرد تا در جنگ جهانی اول از لحاظ راهبردی در برابر هواپیماهای متفقین برتری کنند. هواپیمای فوکر دی.۷، یکی از موفق‌ترین هواپیماهای آلمان در طول دوران جنگ جهانی اول بود، با این‌که برای آن جنگ به توان بیشتری نیاز داشتند.

موتورهای مرسدس که نیروی پیشران هواپیماهای دوباله را تامین می‌کردند، کافی نبودند و برای حفظ برتری در برابر جنگنده‌های متفقین به هواپیما با اسب بخار بیشتری نیاز داشتند. بنابراین، نیروی هوایی آلمان به یک تولید‌کننده نوپای با نام Bayerische Flugzeugwerke AG که امروزه به نام BMW شناخته می‌شود، روی ‌آورد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، موتور ساخت این شرکت عملکرد فوکر دی.۷ را به شدت بهبود بخشید، حداکثر سرعت هواپیما را از 117 به 125 مایل در ساعت افزایش داد. با چنین موتور توانمندی از چنین تولیدکننده جوانی، متفقین حق داشتند که نگران باشد و از این شرکت خواستند که دیگر هرگز موتوری برای هواپیما در معاهده ورسای تولید نکند.

با روی کار آمدن هیتلر و نظامی‌سازی مجدد آلمان، شرکت BMW به فضای تولید هواپیما بازگشت شد و مهندسان به سرعت مشغول کار بر روی یک موتور جدید در دهه 1930 شدند، موتوری که یکی از قوی‌ترین موتورهای پیستونی در جنگ بود. پرواز هواپیما با موتور BMW801، برای اولین بار در سال 1939 انجام شد که نیروی پیشران یونکرس Ju-88 و فوکه-ولف Fw 190، دو ستون اصلی نیروی هوایی آلمان را تامین می‌کردند.

این موتور، یک موتور پیستونی شعاعی 14 سیلندر فوق‌العاده قوی بود که قادر بود نزدیک به 1720 اسب بخار نیرو تولید کند. بیش از 61 هزار موتور BMW 801 ساخته شد که این موتور را به پرفروش‌ترین موتور شعاعی در طول جنگ در آلمان تبدیل کرد و از مدل‌های متفقین فاصله چندانی نداشت.

با این حال، با شکست قدرت‌های اصلی، متفقین بار دیگر از این شرکت خواستار حذف خود از بخش هوافضا شدند. تأسیسات این شرکت تقسیم شد و برخی در پشت پرده آلمان شرقی تحت کنترل شوروی رفته بودند. این گونه بود که این شرکت دیگر هرگز موتور هواپیمای دیگری نساخت.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

مدیریت

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *