پوشش بیرونی موتور هواپیما

پنج نکته‌ در مورد پوشش بیرونی موتور هواپیما که نمی‌دانستید

پوشش بیرونی موتور هواپیما

موتور هواپیما بخشی از سامانه پیشران و یک قطعه پیچیده از تجهیزات متشکل از موتورهای هواپیما و سایر اجزای ضروری است. سامانه‌های پیشران دارای پوشش‌های بیرونی هستند که به نام ناسل نیز شناخته می‌شوند که موتور هواپیما، سامانه‌های معکوس‌کننده رانش، سامانه‌های یخ‌زدایی و خروجی موتور را محصور می‌کنند و از آن محافظت می‌کنند. در این نوشتار به نکاتی در رابطه با ناسل‌های موتور پرداخته می‌شود که این اطلاعات بر اساس داده‌های شرکت کالینز ایروسپیس است.

۱. قسمتی از بدنه هواپیما

بطور کلی پوشش بیرونی موتور هواپیما توسط تولیدکننده اصلی یا OEM هواپیما ساخته می‌شود.

بدنه موارد زیر را دربرمی‌گیرد:

– موتور

– سامانه معکوس‌کننده رانش

– سامانه خروجی

– سامانه ضد یخ موتور

– سامانه کنترل حریق

علیرغم باور عمومی، پوشش بیرونی موتور یا ناسل، بخشی از بدنه هواپیما است نه موتور. به عبارتی دیگر، سازندگان هواپیما مانند ایرباس و بوئینگ معمولا ناسل هواپیما را طراحی کرده و می‌سازند. از طرفی، موتور هواپیما توسط سازندگان موتور مانند جنرال الکتریک و رولزرویس تولید می‌شود.

در حالی که هر دو تولیدکننده اصلی برای اطمینان از سازگاری طراحی با هم کار می‌کنند، موتور تنها بخشی از ناسل پیچیده است. به غیر از موتور، ناسل شامل پوشش موتور، سامانه‌های معکوس‌کننده رانش، سامانه‌های کنترل آتش، سامانه‌های ضد یخ موتور و سامانه‌های خروجی می‌شود. همه این اجزا در خط مونتاژ نهایی سازنده هواپیما گرد هم می‌آیند تا در کنار هم قرار گیرند. هنگامی که یک موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد، از پوشش موتور جدا شده و به ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری (MRO) فرستاده می‌شود.

۲. پوشش موتور

پوشش‌های فلزی نازک از موتور محافظت می‌کنند

پوشش توضیحات
پوشش ورودی یک مسیر برای جریان هوا به داخل موتور و به سمت فن را فراهم می‌کند
پوشش فن از موتور محافظت کرده و دسترسی را فراهم می‌کند
پوشش معکوس‌کننده رانش شامل یک سامانه معکوس‌کننده رانش است

پوشش موتور هواپیما ورقه‌های فلزی بزرگ و بادوامی هستند که از موتور در حین کار و غیره محافظت می‌کنند. این پوشش‌‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر شرایط آب و هوایی شدید از جمله لرزش‌های شدید موتور مقاومت کنند. پوشش‌ها همچنین موتور را با ایجاد گذرگاه طراحی‌شده برای جریان هوای ثانویه (هوای کنارگذر) خنک نگه می‌دارند.

پوشش‌های معکوس‌کننده فن و رانش دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری را برای انجام بازرسی‌ها، تعمیرات جزئی و سایر خدمات فراهم می‌کنند. پانل‌های پوشش تا نیمه باز می‌شوند و برای دسترسی در موقعیت قرار می‌گیرند. بر خلاف پوشش‌های فن، پوشش‌های معکوس‌کننده رانش پانل‌های دو جداره به کانال‌های هوا برای جریان هوای معکوس در هنگام استقرار معکوس‌کننده‌های رانش هستند.

۳. قابلیت دسترسی

– بازرسی، سرویس و نگهداری

– استفاده از بالابر

– استفاده از میله‌های باز نگهدارنده

– نیاز تنها به یک کاربر

– برق کمکی در هنگام باز و بسته شدن

– گزینه‌های اصلی و مقاوم‌سازی شده

– سامانه مقاوم در برابر لرزش و شعله

دسترسی به موتور، به ویژه هنگام سرویس (روغن، مایعات، یا تعویض قطعات) یا انجام بازرسی ضروری است. موتور و سایر سامانه‌های داخل بدنه را می‌توان با باز کردن فن و پوشش‌های معکوس‌کننده رانش دسترسی داشت. این پوشش‌ها از میله‌های باز نگهدارنده استفاده می‌کنند که امتداد یافته و در جای خود قفل می‌شوند.

بطور سنتی، به دو تا سه نفر برای بالا آوردن پوشش موتور نیاز است تا آن را در جای خود قفل کنند. با تجهیزات جدید مانند LA و HOR، یک نفر می‌تواند کار را انجام دهد. تجهیزات LA توان کمکی را در هنگام بالا و پایین‌بردن پوشش‌ها فراهم می‌کند، در حالی که HOR به عنوان یک گیره ایمنی با مکانیزم آزادسازی سریع عمل می‌کند. این تجهیزات در برابر آتش مقاوم هستند و می‌توانند سطوح بالای ارتعاش را در حین کار موتور تحمل کنند.

۴. سامانه خروجی

جزئی از موتور نیست

سامانه خروجی شامل:

– نازل خروجی

– مخروطی خروجی

سامانه خروجی بخشی از موتور نیست. توسط شرکت تولیدکننده اصلی هواپیما طراحی شده‌است. این سامانه در درجه اول از نازل و مخروطی تشکیل شده‌است. بطور کلی دارای پیکربندی دو قسمتی برای نصب و نگهداری آسان است. از مواد مقاوم در برابر دمای بالا ساخته شده و به گازهای داغ موتور اجازه می‌دهد تا به هوای آزاد خارج شوند.

صرف‌نظر از نوع موتور، طراحی و شکل سامانه خروجی ممکن است بین سازنده‌ها متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، مجموعه خروجی (نازل و مخروطی) در یک بوئینگ ۷۴۷ که از موتور جنرال الکتریک CF6-80 استفاده می‌کند با یک ایرباس A330 که از همان نوع موتور استفاده کرده، متفاوت است.

۵. پایلون / استرات

برای اتصال موتور به بال

اتصالات پایلون:

– پایه نصب جلویی موتور

– پایه نصب عقبی موتور

– نقطه اتصال جلویی بال/پایلون

– نقطه اتصال عقبی بال/پایلون

در یک پیکربندی معمولی زیر بال، موتورها با استفاده از پایلون‌ها به بال متصل می‌شوند که به‌عنوان استرات‌ها نیز شناخته می‌شوند. پایلون‌ها با استفاده از دو نقطه اتصال به بال، یک نقطه اتصال جلو و یک اتصال عقب متصل می‌شوند. پایلون‌ها همچنین دارای درهایی در دو طرف برای دسترسی به سامانه‌های داخلی هستند. پایلون‌ها به سمت بیرون کشیده شده‌اند و به موتورها اجازه می‌دهند جلوی بال آویزان شوند.

موتور با استفاده از دو پایه به پایلون متصل می‌شود، پایه نصب جلویی موتور در پشت بدنه فن قرار دارد و اجازه تعادل وزن را می‌دهد. پایه نصب عقبی در یا اطراف فریم عقب توربین، یکی از سه فریم باربر در اکثر موتورها قرار دارد.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها