ساخت قطعات موتور PD-35

ساخت قطعات موتور PD-35 در مرکز چاپ سه بعدی جدید روسیه

ساخت قطعات موتور PD-35 با تجهیزات چاپ سه بعدی

بنابر اعلام اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، یک مرکز روزآمد منحصر به فرد مجهز به تجهیزات چاپ سه بعدی ساخت روسیه در موسسه تحقیقات فناوری تولید موتور موسوم به NIID وابسته به این اتحادیه راه‌اندازی شده‌است. در این مرکز، امکان ساخت قطعات مختلف با طول چندین متر و محدوده وزنی تا نیم تن برای استفاده در موتورهای هوایی و بطور ویژه موتور توربوفن سنگین PD-35 وجود دارد.

با استفاده از مزیت چاپ سه بعدی می‌توان قطعاتی با قطر ۲ متر و ارتفاع یک متر در این مرکز در زمانی کوتاه تولید کرد که پیش از این، برای ساخت آنها نیاز به یکپارچه‌سازی قطعات مختلف و صرف زمان طولانی‌تری بود. بنابر ادعای اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، کار بر روی توسعه توانمندی‌های تولید افزایشی و چاپ سه بعدی در صنعت موتورسازی روسیه سابقه ۱۰ ساله دارد و موسسه NIID نقش محوری در این برنامه ایفا کرده‌است.

بخوانید: کاربرد چاپ سه بعدی فلزات برای استفاده در موتورهای هوایی

با استفاده از تجهیزات چاپ سه بعدی نصب‌شده جدید در این مرکز، امکان ساخت قطعاتی تا وزن ۴۰۰ کیلوگرم وجود دارد. تجهیز خودکار ILIST-XL نصب‌شده در این مرکز، امکان آزمایش و ارزیابی فرآیند ساخت قطعات از آلیاژهای تیتانیوم و نیکل مقاوم در برابر حرارت با استفاده از فناوری رشد مستقیم لیزری را فراهم می‌آورد. این دستگاه توسط موسسه فناوری‌های لیزری و جوش دانشگاه دولتی فنی دریایی سن پترزبورگ توسعه یافته‌است.

برای ساخت قطعات با قطر بیش از یک متر، مجموعه‌ای از تجهیزات شامل ترکیب یک ماشین لیزری و یک ماشین تراش پنج محوره مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این مرکز، علاوه بر امکان ساخت قطعات بزرگ برای موتورهای توربین گازی، ساخت قطعات موردنیاز در فرآیندهای مونتاژ و همچنین تعمیر موتورهای کوچک نیز فراهم شده‌است. بخشی از این تجهیزات برای تعمیر قطعات فلزی از جمله پره‌های کمپرسور پرفشار توربین گاز تعبیه شده‌است.

بخوانید: برنامه تولید قطعات موتور پی‌دی۱۴ با چاپ سه بعدی

برای این منظور، از فناوری سطح‌نشانی پودر لیزر و ترکیب پودر فلزی استفاده می‌شود. در مرکز تولید افزایشی جدید موسوم به NIID از دستگاه‌های چاپ سه بعدی برای ساخت قطعات با استفاده از مواد کامپوزیتی و پلاستیکی استفاده می‌شود که دمای ذوب آنها از ۳۰۰ درجه سلسیوس تجاوز نمی‌کند.

علاوه بر تجهیزات چاپ سه بعدی در این مرکز، یک دستگاه روزآمد جوشکاری اصطکاکی اینرسی موسوم به PSTI-400 نصب شده که بنابر ادعای UEC، ساخت شرکت‌های روسی است. این تجهیز برای اتصال قطعات ساخته‌شده از مواد مقاوم در برابر حرارت با نیروی محوری بیش از ۴۰۰ تن قابل استفاده است که در نتیجه با افزایش مشخصه‌های مکانیکی قطعات ساخته‌شده برای موتورهای هوایی، عمر عملیاتی آنها را افزایش می‌دهد.

منبع:

uecrus

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها