موتورهای خانواده ایرباس A320

به‌روزرسانی استفاده از موتورهای خانواده ایرباس A320

موتورهای خانواده ایرباس A320

در این نوشتار، در قالب نمودار، به داده‌های مربوط به خانواده ایرباس A320 با تفکیک میانگین سیکل‌های پروازی در ماه که بر اساس نوع موتور آنها است، پرداخته می‌شود. این داده‌ها درست پس از اعلام مشکلات مربوط به موتور توربوفن دنده‌ای PW1000G توسط پرت‌اندویتنی منتشر شدند.

موتورهای خانواده ایرباس ۳۲۰

هواپیماهای قدیمی‌تر ایرباس ای۳۲۰سئو (مجهز به موتورهای CFM56 و V2500) در سال ۲۰۱۹ بطور متوسط ​​۱۲۱ سیکل پروازی ماهیانه را ثبت کرده‌اند. این نرخ متوسط برای هواپیماهای مجهز به موتور CFM56 به ۱۲۴ سیکل پروازی ماهیانه و برای پرنده‌های مجهز به موتور V2500 به ۱۱۸ سیکل پروازی ماهیانه می‌رسد. پس از همه‌گیری بیماری کووید۱۹، از آنجایی که کاربران به دنبال کاهش مصرف سوخت در پروازهای خود بودند، هواپیماها با موتور قدیمی مورد استفاده قرار نگرفتند.

با این حال، با افزایش تقاضا و مشکلات مربوط به هواپیماهای جدیدتر، استفاده از هواپیماهای سئو دوباره احیا شده‌است. برای سال ۲۰۲۳، استفاده به میانگین تقریبا ۱۰۰ سیکل در ماه بازگشت. به دلیل دشواری تولیدکنندگان هواپیما در افزایش تحویل به دلایل متعدد، هنوز هم به شدت بر روی هواپیماهای قدیمی سئو تکیه می‌شود.

بخوانید: راز موفقیت خانواده ایرباس A320

خانواده A320neo داستان کمی متفاوت دارد. پس از همه‌گیری بیماری کووید۱۹، کاربران ترجیح دادند از هواپیمای جدیدتر خود استفاده کنند. در سال ۲۰۱۹، میانگین سیکل‌ها ۱۲۵ در ماه بود (موتورهای لیپ در ۱۲۸ سیکل، موتورهای توربوفن دنده‌ای در ۱۲۳ سیکل). در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۲، میانگین استفاده از موتورهای نئو، هر دو بالای ۱۰۰ سیکل در ماه بود.

با این حال، پس از اظهارنظر پرت‌اندویتنی در ژوئیه ۲۰۲۲ در مورد مسائل مربوط به توربین پرفشار، این شرکت شاهد یک واگرایی در استفاده ناوگان بود. میانگین استفاده از هواپیماهای نئو با موتوهای لیپ از اوت ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴، به ۱۲۲ سیکل در ماه افزایش یافته و تقریبا به سطح سال ۲۰۱۹ رسیده‌است.

این در حالی است که برای هواپیماهای نئو مجهز به موتور توربوفن دنده‌ای این میانگین ۹۴ و برای فوریه ۲۰۲۴ کمتر از ۷۵ سیکل در ماه بوده‌است. خارج‌کردن موتورها از وضعیت عملیاتی به علت نیاز به تعویض قطعات کلیدی مانند پره‌های داغ ردیف اول و دوم، یکی از اصلی‌ترین دلایل این رکود است. علاوه بر آن، تقاضای زیاد برای قطعات و کمبود عرضه و محدودیت فضای سایت‌های تعمیر و نگهداری وجود دارد. پرت‌اندویتنی انتظار دارد که اوج زمین‌گیرشدن هواپیماها در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد و پس از آن این موضوع نباید بدتر شود، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

منبع:

aviationweek

#ایرباس A320

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها