موتور توربوفن سبک جدید رولزرویس
بنابر اعلام رولزرویس، موتور توربوفن سبک روزآمد پرل 10X شامل هسته مرکزی اثباتگر فناوری Advance2، با پشت سرگذاشتن بیش از 3400 ساعت آزمایش و ارزیابی، در آستانه دریافت تاییدیه صلاحیت پروازی برای نصب بر روی جت تجاری دوربرد داسو فالکون 10X قرار دارد. در حاشیه نمایشگاه هوانوردی تجاری اخیر در ژنو سوئیس، سازندگان این موتور اعلام کردند که بخش قابلملاحظهای از برنامه آزمایش صلاحیت پروازی شامل بررسی بازههای نگهداری، آزمایش تایپ، تست برخورد پرنده، ارزیابی عملکرد در باد جانبی و آزمایش آلایندگی با موفقیت انجام شدهاست.
همچنین برنامه آزمایشی این موتور در اکتبر 2024 با استفاده از یک فروند بستر آزمایشی پرنده از نوع بوئینگ 747-200 آغاز شد و بیش از 2300 ساعت آزمایش و دادهبرداری به ثبت رسیدهاست. بنابر اعلام مسئولان این برنامه در رولزرویس، آزمایش پروازی در سرعت بیشتر از 0،9 ماخ و ارتفاع پروازی 45 هزار پا به زودی انجام خواهد شد.
بخوانید: “رولزرویس آزمایش پروازی موتور توربوفن سبک جدید خود را آغاز کرد”
شرکت داسو موتور پرل 10X در سال 2021 را انتخاب کرد و نخستین نمونه پیشتولیدی آن یکسال بعد روشن شد و انتظار میرود به همراه جت تجاری جدید داسو تا اواخر 2027 وارد خدمت عملیاتی شود. پرههای فن و چهار ردیف توربین کمفشار این موتور از نوع بلیسک است و کمپرسور پرفشار آن شامل شش طبقه بلیسک از جنیس تیتانیوم است. تولید نمونههای عملیاتی موتور پرل 10X در مرکز تعالی موتورهای دو محوره رولزرویس در دالویتز آلمان انجام خواهد شد. این مرکز از ژوئن 1995 آغاز بکار کرده و 2400 نفر در آن مشغول بکار هستند.
منبع: