آمریکا قصد دارد مانع از فروش موتورهای هوایی به چین برای تجهیز هواپیماهای کومک سی919 شود. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده که تلاش آمریکا ممکن است شامل اعمال محدودیت بر روی فروش موتورهای توربوفن روزآمد لیپ-1سی محصول سیاِفاِم اینترنشنال شود. علاوه بر این، ممکن است تامین سامانه کنترل پرواز برای جت مسافربری باریک پیکر سی919 که محصول شرکت آمریکایی هانیول است، نیز با مشکل روبهرو شود.
سازوکاری احتمالی که آمریکا سعی دارد به وسیله آن، مانع از دسترسی چین به موتورهای لیپ شود، عدم تمدید مجوز صادرات برای بخش هوانوردی جنرال الکتریک خواهد بود. پیش از این، دولت آمریکا در سال 2014، مجوز صادرات و فروش موتورهای هوایی لیپ-1سی به چین را صادر کرده بود. شرکت سیاِفاِم حاصل سرمایهگذاری مشترک جنرال الکتریک و سافران است. سایر نمونههای خانواده موتورهای لیپ بر روی هواپیمایی ایرباس ای320نئو و بوئینگ 737 مکث نصب میشوند.
شرکت چین کومک، تاکنون شش فروند جت مسافربری سی919 را بعنوان نمونههای اولیه تولید کرده که همگی به موتورهای لیپ-1سی مجهز هستند. تاکنون، این شرکت بیش از 300 سفارش قطعی برای هواپیمای سی919 دریافت کرده که همگی از موتورهای لیپ-1سی برای تامین نیروی پیشران استفاده خواهند کرد. کومک انتظار دارد اولین نمونههای عملیاتی سی919 را تا دو سال آینده به مشتریان تحویل دهد.
منبع:
*تمدید مجوز فروش موتورهای لیپ به چین