دولت آمریکا مجوز بخش هوانوردی جنرال الکتریک را برای تامین موتورهای جت مسافربری باریک‌پیکر کومک سی919 به چین تمدید کرد. این در حالی است که در چند ماه اخیر، بحث و جدل فراوان بر سر این معامله شکل گرفته‌است. بر این اساس، شرکت سی‌اِف‌اِم اینترنشنال اجازه یافت که موتورهای روزآمد لیپ-1سی را به مشتریان چینی بفروشد. مجوز مذکور تا چهار سال دیگر اعتبار دارد. سی‌اِف‌اِم اینترنشنال با سرمایه‌گذاری مشترک جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی اسنکما (سافران کنونی) راه‌اندازی شده‌است.

در نیمه فوریه، گزارش‌های مختلفی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد دولت آمریکا قصد دارد فروش موتورهای لیپ به چین را ممنوع کند و دامنه این فشار ممکن است حتی بر صادرات سامانه کنترل پرواز، محصول شرکت هانی‌ول نیز گسترش یابد. موتورهای لیپ به‌عنوان گزینه‌های اصلی برای تجهیز هواپیماهای ایرباس اِی320نئو و خانواده بوئینگ 737مَکس شناخته می‌شود. شرکت چینی کومک، تاکنون شش فروند هواپیمای سی919 آزمایشی را تولید کرده که همگی به موتورهای لیپ-1سی مجهز هستند.

مجموع سفارش‌های قطعی دریافتی این شرکت برای جت مسافربری جدید سی919، مجهز به موتورهای لیپ به 300 فروند می‌رسد. انتظار می‌رود از اواخر 2021، هواپیما سی919 وارد خدمت عمیاتی شود. چین امیدوار است موتور توربوفن بومی خود را به‌عنوان گزینه دیگر برای نصب برروی سی919 به زودی آماده نماید. گزارش دقیقی از آخرین وضعیت پروژه توسعه موتور توربوفن چینی سی‌جِی-1000اِی‌اِکس با گذردهی بالا در دست نیست. برخی رسانه‌های چینی ابراز امیدواری کرده‌اند نمونه اولیه این موتور تا سال 2021 آماده شود.

 

منبع:

Flight Global

 

*هوانوردی عمومی چین از منظر نوع موتور

*امریه صلاحیت پروازی جدید اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای موتورهای لیپ

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *