اتحادیه شرکت‌های هواپیما‌سازی روسی موسوم به یوای‌سی، از آماده شدن اولین نمونه پیش‌تولیدی جت مسافربری ام‌سی21 مجهز به موتورهای توربوفن پی‌د‌ی14 محصول شرکت آویادویگاتل خبر می‌دهد. تا پیش از این، نمونه‌های قبلی تولید شده این هواپیما به موتورهای توربوفن آمریکایی پی‌دبلیو1400جی محصول پرت‌اندویتنی مجهز می‌شدند. این جت مسافربری بومی جدید روسی توسط شرکت ایرکوت توسعه یافته و می‌تواند 163 تا 211 مسافر را تا مسافت 6 هزار کیلومتر جابجا نماید. اولین پرواز این هواپیمای باریک‌پیکر در بهار 2017 انجام شد و از آن زمان تاکنون، سه نمونه پیش‌تولیدی دیگر به برنامه آزمایش و ارزیابی با هدف دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی پیوسته‌اند. همه این چهار فروند به موتور پی‌دبلیو1400 مجهز هستند. پیش از این، موتور پی‌دبلیو1400 برروی نمونه‌هایی از هواپیمای ایرباس ای320نئو نیز نصب شده‌است.

جت مسافربری MC21

روس‌ها در آغاز اجرای پروژه ام‌سی21 قصد داشتند راهبرد مشابه پروژه سوخو سوپرجت را دنبال کنند و با مشارکت شرکت‌های غربی، راه را برای کسب بازار‌های صادراتی برای آن هموار کنند. تجربه تلخ پروژه سوخو سوپرجت و عدم موفقیت آن در کسب بازارهای بین‌المللی منجر شد تا دولت روسیه تصمیم بگیرد مسیر توسعه ام‌سی21 را به طور متفاوت و با تمرکز برروی تامین‌کنندگان داخلی دنبال کند.

انتظار می‌رود گواهینامه صلاحیت پروازی هواپیمای ام‌سی21 تا سال آینده توسط سازمان هواپیمایی کشور روسیه صادر شود و عرضه نخستین فروندهای عملیاتی شرکت آیروفلوت تا پایان 2021 رقم بخورد. شرکت ایرکوت مدعی است هزینه عملیاتی این جت مسافربری، 15 درصد کمتر از نمونه‌های مشابه در خانواده‌های ایرباس ای320 و بوئینگ 737 است. تاکنون 175 سفارش برای این هواپیما ثبت شده که عمدتا مربوط به شرکت‌های هواپیمایی روسی است.

 

منبع:

airway1

 

*آزمایش تزریق آب به موتورهای جت مسافربری MC-21

*ساخت نخستین پایلون برای نصب موتور توربوفن پی‌دی14 روی جت مسافربری MC-21

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *