یک میلیون ساعت کارکرد عملیاتی ثبتشده برای موتورهای توربوفن دندهای نصبشده بر روی ناوگان هواپیماهای ایرباسای220، بهانهای برای جشن گرفتن و امیدواری به بهبود اوضاع کسبوکار در اختیار پرتاندویتنی قرار داد. اولین هواپیمای ایرباس ای220 در سال 2016 وارد خدمت عملیاتی شد که البته آن زمان، بهعنوان خانواده سیسریز شرکت بمباردیه شناخته میشد و هنوز مالکیت پروژه به ایرباس منتقل نشده بود. علیرغم وجود مشکلات جزئی در موتورهای توربوفن دندهای پرتاندویتنی نصبشده بر روی هواپیمای ای220، اما بسیاری از تحلیلگران موفقیت این جت مسافربری در بازار هوایی را مدیون عملکرد موثر موتور آن میدانند.
ثبت بیش از یک میلیون ساعت کارکرد عملیاتی توسط 150 فروند هواپیمای ایرباس ای220 عرضهشده نشان میدهد که بطور تقریبی میتوان میانگین ساعت کارکردی هر موتور نصبشده روی هواپیما را 3300 ساعت در نظر گرفت. اولین پرواز تجاری این هواپیما در روز جمعه 15 ژوئیه 2016، توسط شرکت هواپیمایی سوئیس از زوریخ به پاریس انجام شد. از آن زمان تاکنون، ایرلاینهای مختلفی بهرهبرداری از آنها را آغاز کردند که در آن میان میتوان به شرکتهای هواپیمایی دلتا، ایرکانادا و شرکت هواپیمایی کره اشاره کرد. شرکت ایربالتیک همه ناوگان عملیاتی خود را از ایرباس ای220 تشکیل دادهاست.
ایرفرانس نیز اولین ایرباس ای220 خود را در سپتامبر سال جاری تحویل میگیرد و انتظار میرود در مجموع 60 فروند از این هواپیما را وارد خدمت نماید. در مراحل اولیه آزمایشهای کارخانهای پیش از طراحی نمونههای عملیاتی، بمباردیه در سال 2014، حادثهای را مربوط به بروز نقص برای روتور توربین موتور ای220 در حین یک آزمایش زمینی گزارش کرد. در سال 2016، پرتاندویتنی با مشکلاتی در شکلدهی به پرههای فن موتور پیدبلیو1500جی برای نصب بر روی هواپیمای ای220 مواجه شد که مقداری زمانبندی تولید این موتورها را دستخوش تاخیر کرد.
در سال 2019، گزارش چند حادثه پشت سر هم توسط کاربران موتور پیدبلیو1500جی نگرانی زیادی برای استمرار پرواز عملیاتی هواپیمای ای220 ایجاد کرد، اما خوشبختانه با پیگیری پرتاندویتنی در فاصله نه چندان کوتاه از زمینگیر شدن هواپیما، مشکل مرتفع شد. پرتاندویتنی امیدوار است با بهبود شرایط کسبوکار در صنعت حمل و نقل هوایی غیرنظامی جهان از سالهای آینده، با فروش تعداد قابلتوجهی از این موتورها ضرر و زیان حاصل از همهگیری کوید 19 در یکسال و نیم اخیر را جبران نماید.
منبع:
*امریه جدید برای بهروزرسانی سامانه کنترل موتور هواپیماهای ایرباس ای۲۲۰
*چالش در سوئیسایر: نقص فنی پیاپی در موتور ناوگان تازهنفس ای۲۲۰