اتحادیه هواپیماسازان روسیه، موسوم به یوایسی، بخشی از هولدینگ معظم دولتی روستک، به تعویق افتادن آغاز تولید انبوه جت مسافربری امسی-21 به سال آینده میلادی را تایید کرد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از این اتحادیه اعلام کرد پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی جت مسافربری امسی-21-300 تا پایان سال 2021، قرار بود تولید نمونههای عملیاتی آغاز و در سال 2022، تحویل آن به مشتریان انجام شود، اما بنابر دلایلی، این فرآیند دستکم با یکسال تاخیر روبرو خواهد شد. بر اساس برنامهریزی اولیه، قرار بود یوایسی 72 فروند از این هواپیما را تا سال 2025 تولید و عرضه نماید. بعضی مسائل ناشی از تحریمهای بینالمللی، موجب محدودیتهایی در تامین مواد اولیه و وقوع این تاخیر شدهاست.
یکی از این مسائل اصلی، به تامین مواد مرکب برای ساخت سازه بال مربوط میشود که با تحریم شدن شرکت روسی آیروکامپوزیت توسط آمریکا، از اواخر سال 2019، مشکلات در ساخت سازههای کامپوزیتی برای هواپیمای امسی-21 با چالش روبرو شدهاست. مشکل دیگر، محدودیتها و قوانین جدید دردسرساز برای دریافت مجوز صادراتی برای بخشی از مشتریان خارجی این هواپیما است.
درحالیکه مدیران ارشد وزارت صنعت و تجارت روسیه از آغاز عرضه نمونه عملیاتی تا آخر سال 2021 خبر داده بودند، مسئولان ارشد روستک در مصاحبه اخیر خود با رسانههای روسی، از تعویق این وعده تا آخر سال 2022 خبر میدهند. برآوردها نشان میدهد که دستکم 40 درصد از تجهیزات لازم برای مونتاژ نهایی یک فروند جت مسافربری امسی-21، از اقلام وارداتی به روسیه تامین خواهد شد.
مراحل اولیه تولید امسی-21
در مراحل اولیه پروژه انتظار میرفت که شرکت آیروفلوت در سال 2020، به عنوان اولین بهرهبردار امسی-21 شناخته شود، اما بروز مشکلات باعث عدم تحقق این برنامه شد. در اوایل فوریه 2021، شرکت پرم موتورز از زیرمجموعههای اتحادیه موتورسازان روسیه یوئیسی وابسته به هولدینگ روستک، مجوز لازم از آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه را برای تولید موتورهای توربوفن پیدی-14 برای نصب بر روی نمونههای تولید انبوه امسی-21 دریافت کرد.
قبل از آن، در نیمه دسامبر 2020، برای اولین بار در باند پروازی کارخانه ایرکوتسک، یک فروند امسی-21-300 مجهز به موتورهای روسی پیدی-14 نخستین پرواز خود را انجام داد. موتور پیدی-14 به عنوان اولین موتور توربوفن غیرنظامی کاملا بومی روسیه به شمار میرود که بعد از دهه 1990 توسعه یافتهاست.
پیش از آن، تولیدکنندگان موتورهای هوایی در منطقه پرم، نمونههایی را برای نصب بر روی هواپیماهای ایلیوشین-96 و ایلیوشین-76 توسعه داده بودند. همچنین در سال 1989، موتور پیاس-90ای برای تامین نیروی پیشران جت مسافربری توپولف-204 در روسیه توسعه یافته بود. گواهینامه نوع برای موتور پیدی-14 در سال 2018 توسط آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه صادر شد.
به هر حال باید منتظر نشست که آیا روسیه میتواند بر مشکلات پیشآمده فائق آید و برنامه تولید و عرضه هواپیماهای مسافربری را با قدرت دنبال کند. این حوزه یکی از پرچالشترین صنایع فناور جهان به شمار میرود و به همین دلیل تعداد انگشتشماری کشور از عهده اجرای کامل آن بر میآیند. روسیه قطعا زیرساختهای فناورانه لازم را دارد، اما باید بر فشارها و مشکلات بیرونی چیره شود.
منبع:
*آزمایش نصب موتور PD-14 بر روی جت مسافربری بومی جدید روسیه
*تعویق آزمایش موتور روسی PD-14 بر روی جت مسافربری بومی روسیه
*ساخت نخستین پایلون برای نصب موتور توربوفن PD-14 روی جت مسافربری MC-21
*عرضه اولین جت مسافربری MC21 مجهز به موتور پیدی۱۴