بخش هوانوردی شرکت جنرال الکتریک، اولین موتور ساختهشده برای نصب بر روی هواپیمای آزمایشی مافوقصوت کمصدا ناسا موسوم به اکس-۵۹ را تحویل داد. این هواپیما با سرعت بیشتر از سرعت صوت پرواز کرده و ارتفاع سیر آن ۵۵ هزار پا میباشد. لاکهید مارتین طراح و سازنده اکس-۵۹ ادعا میکند نویز ایجاد شده توسط این هواپیما به اندازه صدای بستن درب یک خودرو است. پیکربندی این هواپیما بر اساس هندسه متعارف هواپیمای سوپرسونیک مبتنی بر بال با زاویه عقبرفتگی زیاد طراحی شدهاست. بخش هوانوردی جیئی، نمونهای از موتور توربوفن اف۴۱۴-جیئی-۱۰۰ را برای نصب بر روی این پرنده عرضه کردهاست.
پرنده آزمایشی اکس-۵۹ ناسا مجهز به یک دستگاه از این موتور، نیروی پیشرانی معادل ۲۲ هزار پاوند را در اختیار خواهد داشت. ناسا قصد دارد با استفاده از دادههای به دستآمده از برنامه آزمایشهای پروازی اکس-۵۹، راه را برای دستیابی به نسل جدیدی از هواپیماهای مسافربری مافوق صوت هموار کند. یکی از معیارهای عملکردی موردنظر، دستیابی به جت مسافربری مافوقصوت با قابلیت انجام پرواز از ساحل شرقی تا ساحل غربی آمریکا (یا بالعکس) در مدت زمانی کمتر از نیم ساعت است. برنامه آزمایشهای پروازی اکس-۵۹ از سال ۲۰۲۱ آغاز میشود. همچنین تلاش برای تغییر محدودیتهای ناشی از قوانین اداره ملی هوانوردی فدرال (افایای) در مورد پروازهای تجاری مافوقصوت در تحریم هوایی آمریکا ادامه دارد.
منبع:
*کاتالیست موتور توربوپراپ جدید بخش هوانوردی جنرال الکتریک [فیلم]
*موتور پیشرفته توربوپراپ جنرال الکتریک