سوانح هوایی از تلخترین رویدادها به شمار میروند که توجه طیف وسیعی از جامعه را به خود جلب میکنند. فارغ از آثار تکاندهنده اجتماعی این سوانح، آموزههای فنی و عملیاتی از آنها به عنوان عاملی تعیینکننده و موثر برای بهبود مستمر نظام کیفی حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش ایمنی پرواز به شمار میرود.
در این مجموعه مقالات، به زبانی ساده مهمترین سوانح هوایی تاریخ پرواز مرور میشود که نقص عملکرد یا بروز اشکال فنی در موتور هواپیما به عنوان یکی از عوامل موثر در سانحه شناخته شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرگز نمیتوان تنها یک عامل را به عنوان علت اصلی بروز سانحه هوایی معرفی کرد، بلکه زنجیره وقایع و عوامل مختلف منجر به بروز سانحه میشود.
در ساعات اولیه صبح پنجشنبه 15 اوت 2019، یک فروند جت مسافربری ای321-211 متعلق به خطوط هوایی اورال با 233 سرنشین فرودگاه بینالمللی ژوکوفسکی را به مقصد فرودگاه سیمفروپول روسیه ترک کرد. پرواز شماره 178 شرکت اورال، در مراحل اولیه اوجگیری در اثر برخورد دو پرنده به موتورهای توربوفن سیافام56-5بی نصبشده بر روی آن، مجبور به لغو پرواز و انجام فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد. خوشبختانه هیچ یک از هفت خدمه پروازی و 226 مسافر پرواز صدمه جانی ندیدند و تنها به 10 مسافر جراحات جزئی وارد آمد.
در حالیکه ایرباس ای321 اورال ایرلاینز پس از برخاستن از باند شماره 12 فرودگاه ژوکوفسکی در حال اوجگیری بود، در ارتفاع 750 پایی با دستهای از مرغان دریایی مواجه شد که به هر دو موتور سیافام56-5بی آن اصابت کردند. در نتیجه، خلبان به صورت بلادرنگ با توجه به از دست رفتن قابلملاحظه توان موتورها از برج مراقبت درخواست فرود اضطراری کرد و در نهایت، جت مسافربری ای321 را در مزرعه ذرت چسبیده به انتهای باند روی زمین متوقف نمود. با حضور نیروهای امدادی عملیات تخلیه از طریق پلههای سرشی از دو طرف هواپیما انجام شد.
این هواپیما در زمان سانحه 15 سال و 8 ماه سابقه خدمت عملیاتی را به ثبت رسانده بود و در اثر این رویداد، آسیب جدی و غیرقابل تعمیر به آن وارد آمد. این هواپیما چهار ماه پس از تولید توسط ایرباس به یک شرکت هواپیمایی در قبرس فروخته شده و شش سال بعد، به مالکیت اطلسجت ترکیه درآمده بود. پس از آن و پیش از اجاره کردن این جت مسافربری توسط اورال ایرلاینز، به مدت چند ماه این هواپیما در اجاره شرکت سولاریز بود. پرواز شماره 178 اورال قرار بود فاصله 1200 کیلومتری بین مسکو تا سیمفروپول را پرواز کند.
منبع:
*آتشسوزی جت مسافربری فرانسوی در بمبئی (سوانح هوایی سی و دوم)
*نقص مرگبار در مکانیزم کنترل پره ملخ ایلیوشین ۱۸ (سوانح هوایی سی و سوم)
*سستی اتصال پوشش بیرونی CF6-6D (سوانح هوایی سی و چهارم)
*سهلانگاری مرگبار در دوسلدورف؛ فاجعه در هامبورگ (سوانح هوایی سی و پنجم)


