یونایتد ایرلاینز

آغاز بررسی دقیق صدمات موتور هواپیمای یونایتد ایرلاینز

روز گذشته هیات ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا موسوم به ان‌تی‌اس‌بی، تصاویری از آغاز فرآیند بررسی دقیق صدمات وارده به موتور پرت‌اندویتنی پی‌دبلیو۴۰۰۰ نصب‌شده بر روی جت مسافربری بوئینگ۷۷۷ شرکت یونایتد ایرلاینز، توسط کارشناسان این نهاد مسئول را منتشر کرد. هواپیمای بوئینگ۷۷۷ یونایتد ایرلاینز در مسیر پروازی از دِنوِر به هانولولو دچار حادثه شد و تبعات آن در راس خبرهای هوایی جهان قرار گرفت. این پرواز تنها ۳۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه مبدا به علت بروز نقص فنی قابل‌ملاحظه در موتور شماره دو متوقف شد و خلبان هواپیما را به فرودگاه دنور بازگرداند.

یونایتد ایرلاینز

در اقدامی احتیاطی، ان‌تی‌اس‌بی همه هواپیماهای بوئینگ۷۷۷ مجهز به موتور مشابه پرت‌اندویتنی را تا اطلاع ثانوی زمین‌گیر کرد. در تصاویر منتشر شده توسط ان‌تی‌اس‌بی، به وضوح مشخص است که دست‌کم دو پره فن از این موتور دچار آسیب جدی شده‌است. یکی از پره‌های فن در ناحیه ریشه دچار شکستگی شده و پره دیگر نیز بطور کامل شکسته شده‌است. بررسی بیشتر هواپیما نشان داد که قطعاتی از این پره فن در محفظه نگهدارنده موتور نفوذ کرده و بخش‌هایی از آن نیز به نوک و لبه حمله بال آسیب رسانده‌است. دقت به تصاویر منتشر شده، عمق نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. در بخش جلویی پوشش موتور آسیب‌های جدی دیده می‌شود و همچنین قطعات متعددی از موتور بر سر مناطق مسکونی در دنور در مسیر فرود اضطراری ریخته شده‌است.

یونایتد ایرلاینز

علاوه بر این، در قسمت زیرین بدنه هواپیما نیز آثار آسیب بر روی سازه دیده می‌شود که میزان خسارت‌ها در قسمت اتصالی بال به بدنه بیش از سایر مناطق است. کارشناسان زبده ان‌تی‌اس‌بی بطور همزمان بررسی داده‌های ثبت‌شده در دو جعبه سیاه هواپیما را نیز آغاز کردند و بررسی و تحلیل اطلاعات دریافتی به زودی آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه این اتفاق بر روی خشکی افتاده، تیم بررسی حادثه ان‌تی‌اس‌بی شانس این را دارد که اغلب قطعات جدا شده از موتور و هواپیما را پیدا کند، حال اگر حادثه زمانی رخ می‌داد که هواپیما وارد حریم هوایی اقیانوس اطلس شده بود کار بسیار پرچالش‌تر می‌شد. یافتن قطعات جدا شده از موتور یا هواپیما در حوادث اینچنینی بسیار حائز اهمیت است و کمک قابل‌ملاحظه‌ای به تیم بررسی سانحه می‌کند که بر اساس آن، درس آموخته‌های ارزشمند برای جلوگیری از وقوع مجدد رویدادهای ناگوار فراهم می‌شود.

یونایتد ایرلاینز

در سپتامبر ۲۰۱۷، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ای۳۸۰ متعلق به ایرفرانس، دچار نقص فنی در حال پرواز در ارتفاع ۳۷ هزار پایی بر فراز گرینلند شد که بخشی از قطعات آن در اعماق برف‌های این منطقه مدفون شده بودند. علیرغم همه مشکلات، تیم بررسی سانحه با صبر و حوصله موفق به کشف این قطعات زیر لایه‌های برف شدند. علی‌ایحال باید منتظر ماند تا گزارش تیم بررسی حادثه منتشر شود تا ابعاد کامل‌تری از واقعه مربوط به هواپیمای یونایتد ایرلاینز مشخص شود. آنچه تاکنون روشن شده تصمیم برخی کشورها از جمله انگلستان، ژاپن و آمریکا برای زمین‌گیرکردن موقت هواپیماهای بوئینگ۷۷۷ مجهز به موتورهای پرت‌اندویتنی۴۰۰۰ است.

 

منبع:

simpleflying

 

*موتورهای دردسرساز عامل زمین‌گیر شدن بوئینگ۷۷۷ هلندی در پکن

*نقص فنی موتور و تغییر مسیر بی۷۷۷ هلندی در شب سال نو

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها