خرابی موتورهای توربوفن

هشدار FAA به خرابی موتورهای توربوفن در حین پرواز بعد از ماندگاری طولانی در آشیانه

خرابی موتورهای توربوفن

اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA، در راستای جلوگیری از خرابی موتورهای توربوفن در حین پرواز، بازرسی دو نوع توربوفن را که به دلیل زمین‌گیر بودن طولانی‌مدت هواپیماها دچار خوردگی شده‌ و امکان از دست‌رفتن در عملیات پروازی دارند را الزامی کرده‌است. زمین‌گیر ماندن هواپیماها به مدت‌طولانی مثلا در طول همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین قوانین نظارتی، از مهمترین علل ایجاد این مشکل بشمار می‌روند. با توجه به معضل، FAA در خصوص احتمال وجود خوردگی در موتور PW4000 محصول شرکت Pratt & Whitney و موتور CF34 محصول GE Aviation دستور رسیدگی صادر کرده‌‌است. این موتورها به ترتیب نیروی پیشران بوئینگ ۷۷۷ و هواپیماهای بمباردیر CRJ و امبرائر E-Jets را تامین می‌کنند.

بنابر اعلام FAA، موتورهای نصب‌شده در هواپیماهایی که به مدت ۲۵۰ روز یا بیشتر در فضای باز پارک می‌شوند، در معرض خطر خوردگی بیش از حد هستند. در امریه صلاحیت پروازی ۱۱ آوریل، FAA در مورد خرابی موتور CF34 نصب‌شده بر روی جت‌های مسافربری تازه از آشیانه درآمده هشدار داده‌‌است. در این امریه اشاره شده که در ۱۱ اوت ۲۰۲۱، موتور CF34 نصب‌شده بر روی هواپیمای CRJ1000، در حین پرواز خاموش شده‌است. این هواپیما در فاصله ۱۶ کیلومتری ساحل نمکی پارک شده بوده که باعث ایجاد خوردگی، شکست و توقف عملکرد موتور شده‌است. همچنین، در ۷ سپتامبر و ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱، خلبانان دو هواپیمای CRJ900 در حین پرواز، پیام‌های خرابی موتور به دلیل خوردگی بین محفظه کمپرسور پرفشار و vane bushing را دریافت کردند.

هنگامی که تقاضای سفرهای هوایی در طول همه‌گیری کرونا کاهش یافت، خطوط هوایی منطقه‌ای صدها جت را زمین‌گیر کردند. در اواسط سال ۲۰۲۰، بیش از ۷۰۰ جت خانواده CRJ در آشیانه بودند و همچنان نیز بیش از ۴۴۰ فروند زمین‌گیر هستند.

خرابی موتورهای توربوفنی در بوئینگ ۷۷۷

زمین‌گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ با موتور PW4000

در ۱۵ آوریل، FAA در امریه دیگری، دستور بازرسی موتورهای PW4000 نصب‌شده‌ بر روی هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ را صادر کرد. این دستور به دلیل مشاهده ۱۹ مورد نشت سوخت بیش از حد نرمال در این موتورها صادر شد. بنابر اعلام FAA، در ۹ نوامبر، این مشکل در یکی از هواپیماهای ۷۷۷ در طول پرواز از سانفرانسیسکو به هونولولو رخ داد که باعث شد خلبان به سانفرانسیسکو بازگردد. به‌منظور بررسی احتمال خرابی موتورهای توربوفن شرکت‌های هواپیمایی پس از دستور FAA برای بازرسی‌ اضطراری پره‌ها، هواپیماهای ۷۷۷ با موتورهای PW4000 را زمین‌گیر کردند. این عمل به دنبال بروز حادثه برای یک جت یونایتد ایرلاینز که در فوریه ۲۰۲۱ دچار نقص پره در حین پرواز شد، صورت گرفت. داده‌های تحلیلی ناوگان Cirium نشان می‌دهد که حدود ۱۲۰ هواپیمای ۷۷۷ با این نمونه از موتورها در دنیا باقی مانده‌است.

کلمات کلیدی:

#سوانح هوایی #موتور توربوفن

منبع:

flightglobal

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها