موتورهای هوایی CF6

آشنایی با چند نمونه از خانواده موتورهای هوایی CF6

موتورهای هوایی CF6

برای ۴۵ سال، خانواده موتورهای هوایی CF6 یک رکورد عملیاتی چشمگیر را ثبت کرده‌اند. موتورهای CF6 برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ وارد خدمت عملیاتی شدند. این موتورها نزدیک به ۴۳۰ میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌اند. در ادامه، یک گزارش تصویری در خصوص ۵ نمونه از این موتور ارائه شده‌است.

CF6-6

در بهار ۱۹۶۸، خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز، موتور CF6-6 محصول جنرال الکتریک با نیروی پیشران بیش از چهل هزار پاوندی را برای سری ده هواپیمای داگلاس DC-10 خود انتخاب کردند. در نتیجه این اقدام، جنرال الکتریک میراث ۴۵ ساله خود را در هوانوردی تجاری آغاز کرد.

داگلاس DC-10-10

CF6-50

ماشین CF6-50، موتور هوایی مشتق‌شده از CF6-6، با نیروی پیشران ۴۶ هزار تا ۵۴ هزار پاوندی برای سری ۳۰ هواپیمای DC-10 و بعدها برای نصب بر روی ایرباس ای۳۰۰ و بوئینگ ۷۴۷ انتخاب شد.

داگلاس D-10-30

ایرباس A300

بوئینگ ۷۴۷

CF6-80A

در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، این نمونه توسعه‌یافته از خانواده موتورهای هواییCF6 برای استفاده در جت‌های تجاری جدید با برد کوتاه تا متوسط معرفی شد. موتور CF6-80A، برای نصب بر روی بوئینگ ۷۶۷ و ایرباس ای۳۱۰ انتخاب شد.

بوئینگ ۷۶۷

ایرباس A310

CF6-80C2

این موتور هوایی در حال حاضر برای نصب بر روی ۱۲ نمونه هواپیمای پهن‌پیکر تایید شده‌است. ماشین CF6-80C2 بیش از ۲۰۰ میلیون ساعت پرواز عملیاتی را ثبت کرده‌است.

CF6-80E1

جنرال الکتریک با طراحی اختصاصی موتور CF6-8-E1 برای هواپیمای ایرباس ای۳۳۰، توانست جدیدترین فناوری، کمترین وزن و کمترین مصرف سوخت را در یک موتور گردآوری کند.

ایرباس A330

مقایسه مشخصات فیزیکی نمونه‌های مذکور خانواده موتورهای هوایی CF6

CF6-6 CF6-50 CF6-80A CF6-80C2 CF6-80E1
استیج فن/کمپرسور ۱/۱/۱۶ ۱/۳/۱۴ ۱/۳/۱۴ ۱/۴/۱۴ ۱/۴/۱۴
توربین کم‌فشار/پرفشار ۵/۲ ۴/۲ ۴/۲ ۵/۲ ۵/۲
حداکثر قطر (اینچ) ۵۷ ۱۰۵ ۹۸-۱۰۶ ۱۰۶ ۱۰۶-۱۱۴
طول (اینچ) ۱۸۸ ۱۸۳ ۱۶۷ ۱۶۸ ۱۶۸

منبع:

geaviation

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی