پوشش حفاظتی

تعویض پوشش حفاظتی توربین کم‌فشار توسط جنرال الکتریک پس از حادثه ای۳۳۰ کانتاس

دفتر ایمنی حمل و نقل استرالیا موسوم به ای‌تی‌اس‌بی، گزارش نهایی بررسی حادثه هواپیمای ایرباس ای۳۳۰-۳۰۰ شرکت هواپیمایی کانتاس را منتشر کرده‌است. این حادثه در ژوئن ۲۰۱۸ رخ داده بود. بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری استرالیا، از بین رفتن پوشش حفاظتی پره‌های ثابت طبقه چهارم توربین کم‌فشار موتور سی‌اف۶ موجب ایجاد ترک و رشد آن در سطح پره شده و عاملی تاثیرگذار در وقوع این حادثه قلمداد شده‌است.

در این گزارش ذکر شده که کنده شدن بخشی از پوشش حفاظتی علاوه بر تغییر شکل ایرفویل پره، باعث برهم خوردن بالانس روتور و در نتیجه ایجاد ارتعاش در بدنه شده‌است. هواپیمای ای۳۳۰ کانتاس، در روز وقوع حادثه در قالب یک پرواز زمان‌بندی شده، سیدنی را به مقصد بانکوک ترک می‌کرد. لحظاتی بعد از برخاستن هواپیما از باند فرودگاه سیدنی، صدایی از موتور سمت راست شنیده شد و پس از آن بدنه هواپیما بطور خفیف لرزید.

پوشش حفاظتی

تیم بررسی حادثه همچنین تایید کرده‌ که سرعت دورانی موتور سمت راست از نوع سی‌اف۶-۸۰ئی۱ بعد از این رویداد کاهش یافته‌است. در ادامه، خدمه پرواز مانور اوج‌گیری را متوقف کردند و موتور سمت راست را در وضعیت کارکرد درجا قرار دادند. ارتعاش بدنه مقداری کمتر شد، اما شرایط کماکان برای خلبان غیرطبیعی تلقی می‌شد. در ادامه، با خاموش کردن موتور وضعیت پرواز به حالت عادی بازگشت. در نهایت، هواپیما با ۲۹۷ مسافر و ۱۳ خدمه بدون مشکل بحرانی به فرودگاه سیدنی بازگشت.

بنابر گزارش ای‌تی‌اس‌بی، بررسی اولیه تیم مهندسی وقوع آسیب قابل‌رویت در توربین کم‌فشار موتور سمت راست را تایید می‌کرد و قطعات جدا شده از این بخش از موتور به سطح پایینی فلپ هواپیما و همچنین پوشش جانبی بدنه آسیب رسانده‌اند. پس از وقوع این حادثه، کانتاس بازرسی بروسکوپی را بر روی تمام موتورهای سی‌اف۶ خود انجام داد و نتیجه حیرت‌انگیز بود. دست‌کم پنج موتور دیگر دارای خوردگی در ناحیه سطح مقطع پره ثابت توربین کم‌فشار بودند که احتمالا موجب دردسر در پروازهای بعدی می‌شد.

پوشش حفاظتی

کانتاس بر این اساس نسبت به تعویض قطعات آسیب‌دیده اقدامات لازم را انجام داد. اما جنرال الکتریک نیز بیکار ننشست و برنامه مفصلی را در این زمینه دنبال کرد که بر اساس آن، متوجه شد پره‌های ثابت طبقه چهارم موتورهای سی‌اف۶ شرکت کانتاس نسبت به سایر بهره‌برداران این موتور دچار آسیب و خوردگی بیشتری شده‌است. بررسی دقیق‌تر نشان داد که کانتاس موتورهای سی‌اف۶ را با نیروی پیشران بالاتر و همچنین محموله سنگین‌تر در هواپیما بکار گرفته و مدت زمان انجام مانور برخاست و اوج‌گیری طولانی‌تر از سایر بهره‌برداران از این موتور بوده‌است.

بر این اساس، قطعات بخش کم‌فشار توربین موتورهای سی‌اف۶ نصب‌شده بر روی هواپیمای کانتاس در معرض درجه حرارت و تنش حرارتی بالاتری قرار گرفته بودند. آخرین اقدام اصلاحی جنرال الکتریک به تعویض پوشش حفاظتی مربوط می‌شود که آن را از جنس کروم به اسپری بخار آلومینیوم برای کاهش اکسیداسیون تغییر داده‌است.

 

منبع:

Flight Global

 

*سرمایه‌گذاری بخش هوانوردی جنرال الکتریک در اروپا [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها