خانواده موتورهای CF34
در سال ۱۹۹۲، خانواده موتورهای CF34 جنرال الکتریک، باعث آغاز یک دوره جدید در صنعت هوانوردی جت منطقهای شد. پس از آن، این موتور با ثبت بیش از ۱۴۰ میلیون ساعت پرواز و ۱۱۳ میلیون سیکل پروازی، همچنان به تعیین استانداردهای عملکرد، دوام و قابلیتاطمینان در سطح جهانی ادامه میداد. در ادامه، یک گزارش تصویری در خصوص ۵ نمونه از این موتور ارائه شدهاست.
” بخوانید: آشنایی با چند نمونه از خانواده موتورهای هوایی CF6 “
CF34-3
موتورهای CF34-3 با نیروی پیشران ۹ هزار پاوند، از زمان ورود به خدمت عملیاتی در سال ۱۹۹۲، بهعنوان یکی از تمیزترین و کممصرفترین موتورها در کلاس خود شناخته میشدند. این موتورها برای نصب بر روی هواپیماهای بمباردیه چلنجر ۶۰۵، بمباردیه چلنجر ۸۵۰ و بمباردیه CRJ200 انتخاب شده بودند.
بمباردیه چلنجر ۶۰۵
بمباردیه CRJ200
بمباردیه چلنجر ۸۵۰
CF34-8C
موتورهای CF34-8C با نیروی پیشران بین ۱۴ هزار تا ۱۴۵۰۰ پاوند بر روی هواپیماهای بمباردیه CRJ700، بمباردیه CRJ900 ، بمباردیه CRJ1000، بمباردیه چلنجر ۸۷۰ و بمباردیه چلنجر ۸۹۰ نصب شدهاند. این موتورها در مقایسه با موتورهای CF34-3 دارای ۵۰ درصد نیروی پیشران بیشتر، مصرف سوخت ویژه کمتر، کاهش تعداد قطعات و بهبود در قابلیت نگهداری و عمر قطعات است.
بمباردیه CRJ900
بمباردیه CRJ1000
بمباردیه چلنجر ۸۷۰
بمباردیه چلنجر ۸۹۰
بمباردیه CRJ700
CF34-8E
موتورهای CF34-8E با نیروی پیشران ۱۴۵۰۰ پاوند، بر روی هواپیماهای مسافربری امبرائر ۱۷۰/۱۷۵ نصب شدهاند. سامانه پیشرانش این موتور شامل طراحی ناسلی است که بطور خاص برای نصب زیر بال هواپیماهای مسافربری امبرائر ۱۷۰/۱۷۵ تغییر یافتهاست. اولین نمونه از این موتور، در نوامبر سال ۲۰۰۰ مورد آزمایش قرار گرفت و در مارس ۲۰۰۴ عملیاتی شد.
” بخوانید: بازار موتورهای هوایی غیرنظامی جهان در دهه پیشرو “
امبرائر ۱۷۰/۱۷۵
CF34-10A
موتورهای CF34-10A یک موتور توربوفن روزآمد با نیروی پیشران ۱۸ هزار پاوندی به شمار میروند که برای نصب بر روی هواپیماهای جدید کومک ARJ21 انتخاب شدهاند. اولین نمونه از این موتور در سال ۲۰۰۶ آزمایش شد و در سال ۲۰۱۱ وارد خدمت عملیاتی شد.
کومک ARJ21
CF34-10E
موتورهای CF34-10E موتورهای توربوفن روزآمد با نیروی پیشران ۲۰ هزار پاوندی هستند که بر روی هواپیماهای امبرائر ۱۹۰/۱۹۵ و امبرائر Lineage 1000 نصب شدهاند. اولین نمونه از این موتور در سال ۲۰۰۲ آزمایش شد و در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت عملیاتی شدهاست. این موتورها از ویژگیهایی همچون فناوری اثباتشده، هزینههای عملیاتی، قابلیت اطمینان بالا، سهولت در تعمیر و نگهداری، بهترین مصرف سوخت و سازگار با محیط زیست برخوردار هستند.
امبرائر ۱۹۰/۱۹۵
مقایسه مشخصات فیزیکی نمونههای مذکور از خانواده موتورهای CF34
CF34-3 | CF34-8C | CF34-8E | CF34-10A | CF34-10E | |
استیج فن/کمپرسور | ۱/۱۴ | ۱/۱۰ | ۱/۱۰ | ۱/۳/۹ | ۱/۳/۹ |
توربین کمفشار/پرفشار | ۴/۲ | ۴/۲ | ۴/۲ | ۴/۱ | ۴/۱ |
حداکثر قطر (اینچ) | ۴۹ | ۵۲ | ۵۳.۳ | ۵۷ | ۵۷ |
طول (اینچ) | ۱۰۳ | ۱۲۸ | ۱۲۱.۲ | ۹۰ | ۱۴۵.۵ |
منبع: