خانواده موتورهای CF34
در سال 1992، خانواده موتورهای CF34 جنرال الکتریک، باعث آغاز یک دوره جدید در صنعت هوانوردی جت منطقهای شد. پس از آن، این موتور با ثبت بیش از 140 میلیون ساعت پرواز و 113 میلیون سیکل پروازی، همچنان به تعیین استانداردهای عملکرد، دوام و قابلیتاطمینان در سطح جهانی ادامه میداد. در ادامه، یک گزارش تصویری در خصوص 5 نمونه از این موتور ارائه شدهاست.
” بخوانید: آشنایی با چند نمونه از خانواده موتورهای هوایی CF6 “
CF34-3
موتورهای CF34-3 با نیروی پیشران 9 هزار پاوند، از زمان ورود به خدمت عملیاتی در سال 1992، بهعنوان یکی از تمیزترین و کممصرفترین موتورها در کلاس خود شناخته میشدند. این موتورها برای نصب بر روی هواپیماهای بمباردیه چلنجر 605، بمباردیه چلنجر 850 و بمباردیه CRJ200 انتخاب شده بودند.
بمباردیه چلنجر 605
بمباردیه CRJ200
بمباردیه چلنجر 850
CF34-8C
موتورهای CF34-8C با نیروی پیشران بین 14 هزار تا 14500 پاوند بر روی هواپیماهای بمباردیه CRJ700، بمباردیه CRJ900 ، بمباردیه CRJ1000، بمباردیه چلنجر 870 و بمباردیه چلنجر 890 نصب شدهاند. این موتورها در مقایسه با موتورهای CF34-3 دارای 50 درصد نیروی پیشران بیشتر، مصرف سوخت ویژه کمتر، کاهش تعداد قطعات و بهبود در قابلیت نگهداری و عمر قطعات است.
بمباردیه CRJ900
بمباردیه CRJ1000
بمباردیه چلنجر 870
بمباردیه چلنجر 890
بمباردیه CRJ700
CF34-8E
موتورهای CF34-8E با نیروی پیشران 14500 پاوند، بر روی هواپیماهای مسافربری امبرائر 170/175 نصب شدهاند. سامانه پیشرانش این موتور شامل طراحی ناسلی است که بطور خاص برای نصب زیر بال هواپیماهای مسافربری امبرائر 170/175 تغییر یافتهاست. اولین نمونه از این موتور، در نوامبر سال 2000 مورد آزمایش قرار گرفت و در مارس 2004 عملیاتی شد.
” بخوانید: بازار موتورهای هوایی غیرنظامی جهان در دهه پیشرو “
امبرائر 170/175
CF34-10A
موتورهای CF34-10A یک موتور توربوفن روزآمد با نیروی پیشران 18 هزار پاوندی به شمار میروند که برای نصب بر روی هواپیماهای جدید کومک ARJ21 انتخاب شدهاند. اولین نمونه از این موتور در سال 2006 آزمایش شد و در سال 2011 وارد خدمت عملیاتی شد.
کومک ARJ21
CF34-10E
موتورهای CF34-10E موتورهای توربوفن روزآمد با نیروی پیشران 20 هزار پاوندی هستند که بر روی هواپیماهای امبرائر 190/195 و امبرائر Lineage 1000 نصب شدهاند. اولین نمونه از این موتور در سال 2002 آزمایش شد و در سال 2005 وارد خدمت عملیاتی شدهاست. این موتورها از ویژگیهایی همچون فناوری اثباتشده، هزینههای عملیاتی، قابلیت اطمینان بالا، سهولت در تعمیر و نگهداری، بهترین مصرف سوخت و سازگار با محیط زیست برخوردار هستند.
امبرائر 190/195
مقایسه مشخصات فیزیکی نمونههای مذکور از خانواده موتورهای CF34
| CF34-3 | CF34-8C | CF34-8E | CF34-10A | CF34-10E | |
| استیج فن/کمپرسور | 1/14 | 1/10 | 1/10 | 1/3/9 | 1/3/9 |
| توربین کمفشار/پرفشار | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/1 | 4/1 |
| حداکثر قطر (اینچ) | 49 | 52 | 53.3 | 57 | 57 |
| طول (اینچ) | 103 | 128 | 121.2 | 90 | 145.5 |
منبع:















