آزمایش موتورهای توربوفن جنرال الکتریک با سوخت پایدار هوانوردی

آزمایش یکی دیگر از موتورهای توربوفن جنرال الکتریک با سوخت پایدار هوانوردی

آزمایش موتورهای توربوفن جنرال الکتریک با سوخت پایدار هوانوردی

بخش هوانوردی جنرال الکتریک، به‌منظور انجام آزمایش موتورهای توربوفن جنرال الکتریک با سوخت پایدار هوانوردی از انجام آزمایش زمینی بر روی موتور توربوفن پاسپورت، ویژه نصب بر روی هواپیماهای جت تجاری دوربرد، با استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت پایدار هوانوردی SAF برای اولین بار خبر می‌دهد. در این آزمایش، موتور پاسپورت بر روی هواپیماهای گلوبال ۷۵۰۰ و نمونه جدید گلوبال ۸۰۰۰ محصول بمباردیه نصب شده است. این برنامه آزمایشی، به مدت چندین روز در یکی از مراکز آزمایشی بخش هوانوردی جنرال الکتریک در ایالت اوهایو آمریکا بر روی موتور توربوفن روزآمد پاسپورت، با نیروی پیشران ۱۷ هزار تا ۱۹ هزار پاوند انجام شد.

سوخت مورد استفاده در این آزمایش از نوع HEFA، شامل نفت سفید پارافینی مصنوعی است که از جمله متداول‌ترین سوخت‌های پایدار هوانوردی مورد استفاده در صنعت هوانوردی امروزی بشمار می‌رود. آزمایش زمینی و پروازی موتورهای توربوفن توسط شرکت‌های سازنده آن، با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی SAF، به روندی رو به رشد در صنایع اخیر تبدیل شده‌است.

پیش از این، شرکت رولزرویس، موتور پرل ۷۰۰ خود را با استفاده از این سوخت در اوایل سال ۲۰۲۱ مورد آزمایش قرار داد. این موتور هم‌رده موتور پاسپورت جنرال الکتریک برای نصب بر روی جت‌های تجاری دوربرد است.

جنرال الکتریک همچنین آزمایش موتور توربوپراپ کاتالیست با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی را در دستور کار دارد. این آزمایش با استفاده از هواپیمای بیچکرفت دنالی محصول شرکت تکسترون، در نیمه سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود. با همکاری مشترک Pratt & Whitney و ATR، آزمایش زمینی و پروازی موتور توربوپراپ PW120، با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی نیز انجام شده‌است.

شرکت CFM اینترنشنال از این قافله عقب نمانده و موتور لیپ ۱ خود را با استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت SAF با استفاده از هواپیمای ایرباس A319neo و بوئینگ B737-8 در سال ۲۰۲۱ آزمایش کرده‌است. از همکاری مشترک ایرباس و رولزرویس، آزمایش پروازی موتورهای ترنت با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی انجام شد و Pratt & Whitney در ماه مارس سال جاری، این آزمایش را بر روی نمونه‌ای از موتورهای توربوفن دنده‌ای خود انجام داد. سافران نیز آزمایشی مشابه بر روی موتورهای توربوشفت خود انجام داده‌است.

منبع:

aviationweek

#موتور هوایی #موتور توربوفن #جنرال الکتریک #سوخت پایدار هوانوردی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها