آزمایش پروازی با سوخت پایدار

آزمایش پروازی با سوخت پایدار برای هواپیمای توربوپراپ منطقه‌ای

آزمایش پروازی با سوخت پایدار

شرکت ATR متخصص ساخت هواپیماهای توربوپراپ منطقه‌‌ای، از انجام چندین آزمایش پروازی با سوخت پایدار توسط هواپیمای ATR72-600 خبر می‌دهد. مدت زمان این پرواز آزمایشی بالغ بر ۷ ساعت گزارش شده و سوخت زیستی مورداستفاده در این پروازها توسط شرکت فنلاندی نِسته تامین شده‌است. این سوخت از زباله‌های قابل‌بازیافت و روغن خوراکی مصرف‌شده بدست می‌آید. این شرکت هواپیماسازی که با سرمایه‌گذاری مشترک ایتالیا و فرانسه راه‌اندازی شده، خانواده هواپیمای ATR42 و ATR72 را تولید و عرضه می‌کند. شرکت هواپیمایی براتنز فعال در حوزه اسکاندیناوی، نیز در این آزمایش‌ها مشارکت دارد و یک فروند از هواپیماهای ATR72 خود را برای انجام آزمایش‌های زمینی و هوایی تا پایان ۲۰۲۲ در این پروژه مشارکت داده‌است.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ فرآیند اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیما و موتورهای نصب‌شده بر روی ATR72 با هدف استفاده کامل از سوخت SAF تکمیل شود. بنابر ادعای ATR، در اینصورت آلایندگی دی‌اکسیدکربن ناشی از پرواز هواپیماهای توربوپراپ منطقه‌ای ۸۲ درصد کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، مجوز صلاحیت پروازی برای هواپیمای ATR و موتور توربوپراپ آن برای استفاده از ترکیب ۵۰ درصدی سوخت پایدار هوایی صادر شده‌است.

آزمایش پروازی هواپیمای توربوپراپ منطقه‌ای با سوخت پایدار

در دسامبر ۲۰۲۱، شرکت یونایتد ایرلاینز اولین پرواز عملیاتی مسافربری را توسط یک فروند بوئینگ ۷۳۷ در شرایطی انجام داد که یکی از دو موتور توربوفن LEAP-1B نصب‌شده بر روی پرنده، بطور کامل از سوخت پایدار هوایی استفاده می‌کرد. این پرواز از مبدا شیکاگو به مقصد واشنگتن انجام شد و ۱۱۵ نفر مسافر را حمل می‌کرد.

پیش از آن نیز شرکت ایرباس با استفاده از یک فروند هواپیمای ایرباس A319neo مجهز به موتورهای توربوفن LEAP-1A، آزمایش پروازی با سوخت پایدار با استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی SAF را انجام داد. این پرواز آزمایشی بیش از سه ساعت به طول انجامید. این برنامه ارزیابی پروازی توسط تیمی به مشارکت ایرباس، سافران، داسو، اونِرا و وزارت حمل‌و‌نقل فرانسه مدیریت می‌شود. هدف از این پروژه، ارزیابی کامل استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت پایدار هوایی برای هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر و کسب گواهینامه صلاحیت پروزای برای آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ اعلام شده‌است. ایرباس علاوه بر این، یک فروند هواپیمای پهن‌پیکر A530 خود مجهز به موتورهای توربوفن روزآمد ترنت XWB محصول شرکت رولز رویس را نیز، در نوامبر سال گذشته میلادی، با استفاده از سوخت پایدار هوایی به پرواز درآورد.

پیش از آزمایش‌های ایرباس، موسسه پژوهش‌های هوافضای آلمان DLR با همکاری رولز رویس یک دستگاه موتور ترنت ۱۰۰۰ را بر روی بستر پرنده بوئینگ ۷۴۷ نصب کرد و در پروازهای آزمایشی استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت SAF را موردارزیابی قرار داد. علاوه بر این، شرکت امبرائر قصد دارد نسل آینده هواپیماهای خانواده E2 خود مجهز به موتورهای پرت‌اند‌ویتنی را برای آزمایش‌‌های پروازی با استفاده از سوخت پایدار هوایی در سال آینده آماده کند. بنظر می‌رسد روند استفاده از سوخت پایدار هوایی در پروازهای تجاری با شتاب قابل‌ملاحظه‌ای رو به فزونی نهاده‌است. در آینده باید منتظر شنیدن اخبار بیشتر، از انجام آزمایش پروازی با سوخت پایدار توسط بازیگران فعال صنعت هوانوردی جهان بود.

 

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها