قطعه فلزی تحت بار

عرضه اولین قطعه فلزی تحت بار با چاپ سه‌‌بعدی برای موتور هوایی

عرضه اولین قطعه فلزی تحت بار با چاپ سه‌‌بعدی 

لوفت‌هانزا تکنیک، ارائه‌دهنده خدمات تعمیر، بازسازی و نگهداری هوایی و شرکت آیروتک از زیرمجموعه‌های ایرباس، برای نخستین بار با استفاده از چاپ سه‌بعدی، یک قطعه فلزی تحت بار را مطابق با استانداردهای هوایی و با قابلیت استفاده در موتور هواپیما تولید و عرضه کرده‌اند. نمونه اولیه این قطعه در مرکز تولید افزایشی لوفت‌هانزا تکنیک ساخته شده و از آن با نام A-Link نام برده می‌شود. این قطعه در سامانه یخ‌زدایی موتور توربوفن V2500 محصول شرکت IAE نصب خواهد شد.

این موتور توربوفن دو محوره، نیروی پیشران خانواده جت مسافربری A320 ایرباس را تامین می‌کند. این قطعه نخستین نمونه در نوع خود است که مجوز استفاده از آن در موتورهای هوایی منطبق بر قوانین آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، یاسا صادر شده‌است. تولید انبوه این قطعه در تاسیسات شرکت آیروتک در آلمان با استفاده از چاپ‌گر سه‌بعدی انجام خواهد شد. تا پیش از این، عمدتا قطعات پلاستیکی مورد استفاده در کابین هواپیما با استفاده از چاپ‌گر سه‌بعدی تولید می‌شد، اما این نخستین بار است که یک قطعه فلزی تحت بار که شرایط کارکردی آن بحرانی است، با استفاده از روش تولید افزایشی برای استفاده در صنعت هوایی ساخته می‌شود.

عرضه اولین قطعه فلزی تحت بار با چاپ سه‌‌بعدی 

قطعه A-Link

در پوشش بخش دهانه ورودی موتور V2500، مجموعه‌ای از ۹ قطعه A-Link برای نگه داشتن داکت حلقوی هوای گرم در این ناحیه بکار گرفته می‌شود. این اجزا بخشی از سامانه یخ‌زدایی هواپیما هستند که مانع از تشکیل یخ در این بخش از موتور می‌شوند. این قطعه از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود. قطعه A-Link پرمصرف است و بخاطر آسیب‌های ناشی از خوردگی به‌طور متناوب تعویض می‌شود.

عرضه اولین قطعه فلزی تحت بار با چاپ سه‌‌ بعدی 

به‌طور متداول این قطعه با فرآیند فورجینگ فلز، با هدف حصول اطمینان از عملکرد مکانیکی لازم تولید می‌شود. شرکت آیروتک با استفاده از روش هم‌جوشی بستر پودری با لیزر موسوم به LPBF این قطعات را تولید می‌کند. شرکت لوفت‌هانزا تکنیک، با اعمال تغییراتی در اسکوپ کاری مجوز تشکیلات دفتر طراحی خود که در قالب پارت ۲۱ یاسا صادر شده، امکان طراحی و ساخت قطعات فلزی با روش تولید افزایشی و چاپ سه‌بعدی را فراهم آورده‌است. این امکان پس از تایید و صحه‌گذاری بازرسان یاسا عملیاتی شده‌است.

منبع:

۳dprintingindustry

#تعمیر و نگهداری موتور هوایی #موتور هوایی #موتور توربوفن #گواهینامه صلاحیت پروازی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها