هواپیماهای ZERO

در انتظار حضور ایرباس در بازار موتورهای هوایی

ورود ایرباس به بازار موتورهای هوایی و توسعه هواپیماهای ZERO

بازار موتورهای هوایی غیرنظامی جهان سال‌ها است که در اختیار سه شرکت بزرگ پرت‌اندوتینی، رولزرویس و جنرال الکتریک قرار دارد. این شرکت‌ها با راهبرد‌های بهره‌وری و کربن‌زدایی، مانند پروژه موتور جت هیدروژنی رولزرویس، این بازار را از آن خود کرده‌اند. اما با ظهور فناوری‌های جدید نیروی پیشران، شرکت سازنده موتورهای هوایی دیگری نیز در حال قدم گذاشتن داخل این عرصه است. شرکت ایرباس با همکاری CFM اینترنشنال، با رویکرد توسعه هواپیماهای ZERO قصد دارد فناوری احتراق مستقیم هیدروژن را آزمایش کند. در این حین، یک شرکت هوافضای اروپایی، از اولین موتور خود با فناوری پیل سوختی هیدروژن رونمایی کرد.

” بخوانید: حمایت مالی اتحادیه اروپا از پروژه های کاهش آلایندگی رولزرویس

در حال حاضر، فناوری‌های مختلفی برای تحقق ایجاد پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی باید توسعه داده شوند، اما زمانی که این اتفاق رخ دهد، ایرباس تصمیم دارد از فناوری پیل سوختی هیدروژنی استفاده کند.

بنابر اعلام معاون بخش آلایندگی صفر هواپیماهای ایرباس، در هنگام ارائه پروژه جدید پیل سوختی در نشست ایرباس در تولوز فرانسه، در حال حاضر این شرکت در تلاش است تا با توسعه روش‌های نوین، این فناوری‌ها را در یک موتور از نوع پیل سوختی ادغام کند. وی همچنین ادعا می‌کند ایرباس برای انجام این کار، در صورت نیاز با شرکت‌های دیگر نیز مشارکت خواهد کرد.

فناوری پیل سوختی هواپیمای ZERO

 

احتراق مستقیم در برابر پیل سوختی

ایرباس هم‌اکنون، در اکوسیستم فناوری نیروی پیشران شریک شده‌است. همانطور که اشاره شد، تست‌های زمینی و هوایی فناوری احتراق مستقیم هیدروژن بر روی بستر پرنده ایرباس A380 ZERO توسط شرکت CFM اینترنشنال انجام خواهد شد. این شرکت سازنده موتورهای هوایی، فرآیند احتراق، سامانه سوخت و سامانه کنترل موتور توربوفن پاسپورت محصول جنرال الکتریک را برای کار با هیدروژن تغییر خواهد داد.

هیدروژن، در فناوری احتراق مستقیم، به همان روشی که در سایر موتورهای احتراقی اتفاق می‌افتد، سوزانده می‌شود. این در حالی است که موتورهای پیل سوختی از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی، برق تولید می‌کنند. تفاوت این روش‌ها با باتری‌ها بدین صورت است که باتری به طور مداوم به منبع سوخت و اکسیژن نیاز دارد. با استفاده از پیل سوختی، دیگر نگرانی بابت آلایندگی دی‌اکسیدکربن و ناکس وجود نخواهد داشت.

در حالی که نگرانی‌هایی از بابت بخار آب وجود دارند، ایرباس برنامه‌ای را در دست اجرا دارد که تشکیل بالقوه ابر ناشی از سوزانده شدن هیدروژن در ارتفاع را آزمایش می‌کند.

فناوری پیل سوختی مدتی است که در اختیار صنعت خودروسازی قرار دارد. با این حال، آنچه برای حمل و نقل زمینی کافی است،‌ الزامات ایمنی یا کارایی هوانوردی را برآورده نمی‌کند. به منظور تولید توان کافی، پیل‌های سوختی باید در کنار هم قرار گیرند که این کار ممکن است برای کل سامانه هزینه وزنی به همراه داشته باشد.

ZERO ایرباس

مسیرهای موازی

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که ایرباس به طور موازی روی دو پروژه احتراق مستقیم و فناوری پیل سوختی کار خواهد کرد و با بررسی پتانسیل‌های هر دو این فناوری‌ها تا سال ۲۰۳۵، در مورد اینکه کدام فناوری با احتمال بیشتری هواپیمای ZERO را به بازار عرضه خواهد کرد، تصمیم‌گیری می‌کند.

منبع:

simpleflying

#ایرباس #موتور هوایی #آلایندگی زیست‌محیطی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها