جت مسافربری C919

نقص فنی موتور در پرواز آزمایشی جت مسافربری چینی

پرواز آزمایشی جت مسافربری C919 چینی

در ادامه پروازهای آزمایشی جت مسافربری باریک‌پیکر C919 که چین آن را محصولی بومی معرفی می‌کند، بروز نقص فنی برای یکی از موتورهای هواپیما خبرساز شده‌است. بنابر اعلام رسانه‌های چینی، یک فروند جت مسافربری C919 متعلق به شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن، در قالب پروازی آزمایشی، از فرودگاه بین‌المللی شانگهای در نخستین روز فوریه، به سوی فرودگاه بین‌المللی پکن به پرواز درآمد. این هواپیما در حین نشستن در فرودگاه مقصد، با مشکل فنی از ناحیه سامانه معکوس‌کننده رانش برای یکی از موتورهای خود روبرو شد. دپارتمان مهندسی شرکت چاینا ایسترن، قصد دارد با دقت این مسئله را بررسی کند، زیرا بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، قرار بود از اواخر ماه فوریه، بهره‌برداری عملیاتی از این پرنده آغاز شود. در این شرایط، بنظر می‌رسد این برنامه با تاخیر روبرو شود.

جت مسافربری C919 چینی

جت مسافربری چینی C919، نیروی پیشران خود را از دو دستگاه موتور لیپ محصول شرکت CFM اینترنشنال تامین می‌کند. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بخش هوانوردی شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی سافران است. شرکت هواپیماهای تجاری چین موسوم به کومک که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده و مقر اصلی آن در شانگهای قرار دارد، سازنده جت مسافربری C919 است. بنابر اعلام این شرکت، برنامه‌های پروازی کارخانه‌ای و توسعه‌ای این هواپیما در تابستان سال ۲۰۲۲ تکمیل شد.

بنابر اعلام کومک، سازمان هواپیمایی کشوری چین در حال ارزیابی نهایی صلاحیت پروازی این جت مسافربری باریک‌پیکر است. چینی‌ها هواپیمای C919 را رقیب جت‌های مسافربری پرفروش ایرباس A320 و بوئینگ B737 می‌دانند. اگرچه جزئیات زیادی توسط شرکت چاینا ایسترن در مورد حادثه اول فوریه منتشر نشده، اما نقص در کارکرد سامانه معکوس‌کننده رانش موتور در حین نشستن روی باند، می‌تواند مخاطرات زیادی را برای ایمنی پرواز ایجاد کند. از این رو، این مسئله باید به طور اساسی و با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

شرکت چاینا ایسترن اولین هواپیمای C919 خود را در تاریخ ۹ دسامبر سال ۲۰۲۲، از شرکت کومک تحویل گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی این شرکت هواپیمایی، قرار بود ۱۰۰ ساعت پرواز آزمایشی با این جت مسافربری، پیش از آغاز بهره‌برداری عملیاتی از آن انجام شود.

در عین حال چین با همکاری روسیه، برنامه مستقلی را برای توسعه جت مسافربری پهن‌پیکر موسوم به CR929 دنبال می‌کند. شریک تجاری چینی‌ها در این پروژه، اتحادیه هواپیماسازان روسیه موسوم به UAC است و انتظار می‌رود این هواپیما به موتور توربوفن روسی در دست توسعه PD35 مجهز شود. البته گزارش‌های خبری، از تاخیرهای مکرر و طولانی در پیشبرد پروژه CR929 خبر می‌دهند.

تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت چینی کومک و UAC برای توسعه هواپیمای CR929، در سال ۲۰۱۶ به امضا رسید. در توافق اولیه دو طرف، ‌مقرر شده بود که روس‌ها بازار بین‌المللی را برای این جت مسافربری پهن‌پیکر تامین کنند و کومک نیاز بازار چین را با استفاده از CR929 برآورده سازد.

بدون شک، فناوری موتور هوایی، به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های صنعت حمل و نقل هوایی غیرنظامی جهان به شمار می‌رود و چین علیرغم تلاش‌های گسترده و طولانی، هنوز موفق به تکمیل پروژه ساخت موتور بومی خود موسوم به CJ-1000A نشده‌است.

منبع:

asiatimes

#موتور هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها