موتور هواپیما در محیط بیابانی

محیط بیابانی دشمن سرسخت موتورهای هوایی

موتور هواپیما در محیط بیابانی

خطوط هوایی که در مناطق کویری عملیات بیشتری انجام می‌دهند، به دلیل وجود ذرات شن و ماسه در هوا، با هزینه‌های بسیار بیشتری برای تعمیر و نگهداری موتور مواجه هستند. چگونگی کارکرد موتورهای روزآمد هواپیماهای جت مسافربری، درک شرایط سخت برای موتور در مناطق کویری را آسان می‌کند. به دلیل ذرات غبار و شرایط هوایی گرم و خشک موجود در خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا، حفظ عمر عملیاتی موتور هواپیما در محیط بیابانی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

در حالی که طوفان‌های شن و گرد و غبار در قرن گذشته به میزان بیشتری تشدید شده، تصاویر ماهواره‌ای، صحرای بزرگ آفریقا را به عنوان بزرگترین منبع شن و گرد و غبار در سطح جهان نشان می‌دهد. دو مورد از بدترین مناطق خاورمیانه که تحت تاثیر طوفان‌های شن و گرد و غبار قرار گرفته‌اند، کویت و ایران هستند. این شرایط در وهله اول، به دلیل شن و ماسه و گرد و غباری است که از سوریه و عراق وارد این کشورها وارد می‌شود.

تغییرات آب و هوایی تنها عامل این شرایط نیست

سال‌ها درگیری نظامی و سوءمدیریت آب و خاک در منطقه، بدون توجه به تغییرات اقلیمی، از عوامل پشت صحنه این افزایش قابل‌توجه است. ساخت سدهای ترکیه بر روی رودخانه‌های دجله و فرات نیز منجر به طوفان‌های شنی مکرر شده‌است. خطوط هوایی خارج از فرودگاه‌ها در مناطقی که به عنوان محیط عملیاتی با شرایط سخت تعیین شده‌اند، باید توجه ویژه‌ای به نگهداری موتورهای هواپیمای خود داشته باشند.

از رده خارج شدن موتورها به میزان سه برابر سریعتر در شرایط بیابانی

بنابر اعلام لوفت‌هانزا تکنیک، موتور هواپیماهایی که در مناطق بیابانی کار می‌کنند، تقریبا سه برابر سریعتر از حد معمول از کار می‌افتند. این شرکت با انتشار عکسی از موتوری که در اثر شن و ماسه آسیب زیادی دیده، راه‌حل بهینه‌سازی ناوگان موتور هوشمند خود موسوم به SmartLIFE را تبلیغ می‌کند.

خرابی موتور هواپیما در محیط بیابانی

بنابر اعلام این شرکت آلمانی ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری هوایی، مدیریت نگهداری، تعمیر و بازسازی موتور یک چالش پیچیده و پرهزینه برای هر شرکت هواپیمایی به حساب می‌آید. این نکته بیانگر آن است که هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتور حدود ۸۰ درصد از کل بودجه این فرآیند برای یک هواپیما را تشکیل می‌دهد. یک برنامه دقیق تعمیر و نگهداری موتور برای کاهش کل هزینه مالکیت امری مهم بشمار می‌رود و به همین دلیل لوفت‌هانزا تکنیک راه‌حل SmartLIFE را توسعه داده‌است. این راه‌حل مزایای زیر را دربرمی‌گیرد:

  • کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه هر ساعت پروازی
  • افزایش بهره‌وری عملیاتی و قابلیت بهره‌برداری
  • افزایش قابلیت پیش‌بینی و شفافیت برای تصمیم‌گیری صحیح

گرمای بیش از حد، عامل دیگر خرابی موتور هواپیما در محیط بیابانی

شن، گرد و غبار، خاک، خاکستر آتشفشانی و برخورد پرندگان برای موتور هواپیما مضر هستند، علاوه بر آنها، دمای بالا نیز می‌تواند باعث خرابی بیشتر موتورها شود. بنابر اعلام کارشناسان برجسته هوانوردی، به ازای افزایش هر یک درجه سانتی‌گراد دمای هوای بیرون، دمای توربین ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. برخی از خطوط هوایی ممکن است میزان خرابی نسبتا کمتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر بسته به شبکه پروازی خود، میزان خرابی بسیار بالاتری را تجربه کنند.

خرابی موتور هواپیما در شرایط بیابانی

اگر فرودگاه‌های مبدا و مقصد هر دو در یک محیط بیابانی با دمای هوای محیطی بالا باشند، نرخ خرابی به میزان پنج برابر بیشتر است. اما اگر تنها یکی از فرودگاه‌ها در منطقه بیابانی باشد، این رقم نصف می‌شود. علاوه بر گرما، شن و گرد و غبار موجود در مناطق بیابانی باعث خراب‌شدن پره‌ها و پره‌های کمپرسور و در نتیجه میزان خرابی بالاتری می‌شود.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها