موتور توربوفن V2500

جشن ۴۰ سالگی موتور توربوفن V2500

موتور توربوفن V2500

شرکت پرت‌اندویتنی، چهلمین سالگرد عرضه موتور توربوفن V2500 به بازار حمل و نقل هوایی را جشن گرفت. پرت‌اندویتنی بخشی از کنسرسیوم چندملیتی موتورهای هوایی بین‌المللی موسوم به IAE به شمار می‌رود که از مارس ۱۹۸۳، با هدف توسعه موتور توربوفن V2500 شکل گرفته‌است. تاکنون بیش از ۷۸۰۰ دستگاه از این موتور به بازار عرضه شده‌است. سایر شرکای پرت‌اندویتنی در کنسرسیوم IAE، عبارتند از شرکت موتورهای هوایی ژاپن JAEC و شرکت آلمانی موتورهای هوایی MTU که حاصل این شراکت منجر به تولید و عرضه موتور V2500 شده‌است.

نمونه‌های مختلف این موتور، نیروی پیشران نزدیک به ۳۷۰۰ فروند هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر را در سراسر جهان تامین کرده‌اند. بیش از ۱۵۰ بهره‌بردار در ۸۰ کشور مختلف جهان از این موتور استفاده کرده‌اند. برآوردها نشان می‌دهند که مجموعا ۱۳۵ میلیون پرواز توسط این موتورها انجام شده و مجموعه کامل ۷۸۰۰ دستگاه موتور V2500 عرضه‌شده، به طور کلی بالغ بر ۲۵۵ میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌اند. همگام با روندهای روزآمد حاکم بر صنعت هوانوردی غیرنظامی جهان، موتور V2500  قابلیت استفاده از ترکیب ۵۰ درصدی سوخت سازگار هوانوردی را اثبات کرده‌است. شرکت IAE انتظار دارد دستکم تا سال ۲۰۴۵، به بهره‌برداری عملیاتی از ناوگان V2500 ادامه دهد.

تنها یک سال پس از شکل‌گیری کنسرسیوم IAE، موتور V2500 برای نصب بر روی جت مسافربری ایرباس A320ceo انتخاب شد. شرکت هواپیمایی آدریا مستقر در اسلوونی، به‌عنوان اولین مشتری V2500 در سال ۱۹۸۹ بهره‌برداری از این موتور را آغاز کرد. هم‌اکنون نیروی پیشران ۶۰ درصد از ناوگان عملیاتی ایرباس A321ceo توسط موتور V2500 تامین می‌شود. این در حالی است که میانگین عمر عملیاتی این ناوگان تنها ۱۲.۸ سال است. همچنین، این موتور بر روی بیش از ۱۱۶ فروند هواپیمای بوئینگ MD-90 نصب شده‌است. نخستین بار دلتا ایرلاینز، بهره‌برداری از هواپیما MD-90 مجهز به موتور V2500 را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرد.

” بخوانید: توافق با خطوط هوایی اردن برای تعمیر موتورهای V2500

بنابر ادعای شرکت سازنده، موتور V2500 در مقایسه با نمونه‌های هم‌رده خود سه درصد مصرف سوخت کمتری دارد. نزدیک به ۷۰ درصد از هواپیماهای مجهز به موتور V2500، عمر عملیاتی کمتر از ۱۵ سال دارند. بیش از ۱۷ مرکز تعمیر و نگهداری در نقاط مختلف جهان برای پشتیبانی و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری از موتورهای V2500 راه‌اندازی شده‌است.

منبع:

aircosmosinternational

#پرت‌اندویتنی #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها