جرقه زن موتور سام۱۴۶

جرقه زن موتور سام۱۴۶ بلای جان روس‌ها

جرقه زن موتور سام۱۴۶

بنابر گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های روسی، بخشی از ناوگان عملیاتی جت مسافربری منطقه‌ای سوپرجت۱۰۰ این کشور، با خطر زمین‌گیرشدن به علت نبود جرقه‌زن موتور روبرو هستند. جرقه زن موتور سام۱۴۶ نصب‌شده بر روی هواپیمای سوخو سوپرجت، توسط یک شرکت آمریکایی تولید می‌شود که بخشی از زنجیره تامین جنرال الکتریک به شمار می‌رود.

طی یک سال گذشته و پس از بروز مشکلات جدی برای صنعت هوانوردی روسیه در پی حمله نظامی این کشور به اوکراین، شرکت ساتورن وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، از محل قطعات ذخیره‌شده خود جرقه‌زن‌های موردنیاز برای نصب بر روی موتورهای سام۱۴۶ را تامین می‌کرد، اما در هفته‌های اخیر شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که عدم دسترسی به این قطعه پرمصرف، شرکت‌های روسی بهره‌بردار هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ را با خطر زمین‌گیرشدن روبرو کرده‌است.

شرکت روسی ساتورن با همکاری سافران فرانسه، شرکت مشترکی موسوم به پاورجت را برای فروش و پشتیبانی از موتور سام۱۴۶ محصول مشترک فرانسه و روسیه راه‌اندازی کرده بودند. شرکت آمریکایی یونیسان، جرقه زن موتور سام۱۴۶ را تامین می‌کرد و تا پیش از منازعه نظامی روسیه و اوکراین، بهره‌برداران این موتور مشکلی در تامین قطعه مذکور نداشتند، اما از مارس ۲۰۲۲، شرکت پاورجت اعلام کرد که دیگر خدمات تعمیر، نگهداری و پشتیبانی از موتورهای سام۱۴۶ را به بهره‌برداران روسی ارائه نخواهد کرد.

” بخوانید: نصب موتورهای کارکرده بر روی جت مسافربری سوخو سوپرجت۱۰۰

در عین حال، روسیه در چند سال اخیر با جدیت توسعه موتور PD8، توسعه‌یافته توسط شرکت آویادویگاتل را برای جایگزینی موتور سام۱۴۶ در دستورکار دارد. در ماه می ۲۰۲۲، هلدینگ دولتی فناوری روستک، مجموعه بالاسری UEC، از تکمیل آزمایش‌های زمینی موتور توربوفن PD8 خبر داد.

بنابر ارزیابی رسانه‌ای، هم‌اکنون ۱۴۰ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ در روسیه عملیاتی هستند و نزدیک به ۷۳ فروند دیگر از این هواپیماها به پارکینگ منتقل شده یا در حال گذراندن فرآیندهای تعمیر و نگهداری هستند. شش شرکت روسی در حال حاضر از هواپیمای سوپرجت۱۰۰ به صورت عملیاتی بهره‌برداری می‌کنند که دستکم سه شرکت از این مجموعه شامل خطوط هوایی آزیموت، نیاز مبرم خود به جرقه‌زن برای موتور سام۱۴۶ را به طور رسمی اعلام کرده‌است.

منبع:

aerotime

#موتور هوایی #موتور توربوفن #آویادویگاتل

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها