قوانین برخورد پرنده

روزآمدسازی قوانین برخورد پرنده به موتور توربوفن توسط اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا

قوانین برخورد پرنده به موتور توربوفن بروزرسانی شد

اداره هوانوردی فدرال آمریکا، چهارده سال پس از سانحه پرواز ۱۵۴۹ شرکت US Airways و فرود اضطراری در رودخانه هادسون نیویورک، قوانین مربوط به برخورد پرنده با موتورهای توربوفن را بروزرسانی کرد. بر این اساس، آزمایش‌های جامع‌تری باید بر روی موتورهای توربوفن، به‌منظور حصول اطمینان از صحت کارکرد آن‌ها پس از برخورد با دسته‌های پروازی بزرگ پرنده‌ها انجام شود. چهارده سال پیش، ایرباس A320 شرکتUS Airways پس از برخورد با پرنده هر دو موتور خود را از دست داد و خلبان با مهارت موفق شد با نشاندن هواپیما روی رودخانه هادسون نیویورک جان مسافران را نجات دهد.

” بخوانید: برخورد پرندگان با هواپیما کابوسی هولناک برای هوانوردی

تا پیش از این، بر اساس قوانین موجود FAA، موتورهای توبوفن مورداستفاده برای هواپیماهای مسافربری، باید قابلیت استمرار عملیات پروازی ایمن در صورت برخورد با پرنده‌هایی به وزن ۱,۱۵ کیلوگرم را می‌داشتند، اما در قوانین جدید، شرایط مخاطره‌آمیز برای برخورد پرنده به موتور، حتی در زمان کارکرد آن در توان کمتر از توان بیشینه نیز موردتوجه قرار گرفته‌است.

در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹، یک فروند ایرباس A320 متعلق به شرکت US Airways، پس از برخاستن از فرودگاه لاگاردیا نیویورک، در حالی که در ارتفاع ۲۸۰۰ پایی از سطح زمین در حال پرواز بود، با یک دسته از غازهای کانادایی روبرو شد. هر دو موتور CFM56 نصب‌شده بر روی این هواپیما در اثر برخورد با پرنده از کار افتادند و خلبان موفق شد هواپیما را روی رودخانه هادسون به‌طور ایمن فرود آورد.

بر اساس گزارش هیات ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا NTSB، این سانحه تلفاتی در بر نداشت و تنها پنج نفر از سرنشینان زخمی شدند. بر اساس گزارش مذکور، در زمان برخورد غازهای کانادایی به موتورهای CFM56 هواپیمای US Airways، پره‌های فن این موتورها با ۸۰ درصد از سرعت بیشینه خود در حال پرواز بودند. علت تنظیم دور حرکتی فن موتور روی این مقدار، ملاحظات مربوط به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری است که معمولا در سیاست‌های بهره‌برداری عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی به آن توجه می‌شود.

بر اساس قوانین هوانوردی فدرال آمریکا در زمان آن سانحه، انجام تست‌های برخورد پرنده با موتورهای توربوفن در شرایط کارکرد موتور با تولید نیرو معادل ۱۰۰ درصد نیروی برخاست، برای پرنده‌های کوچک و متوسط اجباری بوده‌است. یافته‌های تیم بررسی سانحه رودخانه هادسون، نشان می‌دهد که در صورتی که سرعت پره‌های فن کمتر از حد بیشینه باشد،‌ احتمال عبور قطعات بدن پرنده‌ها پس از برخورد به هسته اصلی موتور و وارد آوردن آسیب جدی به آن افزایش می‌یابد. بر این اساس، الزامات مربوط به حصول اطمینان از عدم نفوذ قطعات بدن پرندگان با ابعاد متوسط پس از برخورد با موتور هواپیما، در حالی که فن آن‌ها با سرعت کمتر در شرایط اوج‌گیری در حال دوران است، بروزرسانی شده‌است.

” بخوانید: آثار برخورد پرنده با موتور هواپیما

بر این اساس، انجام آزمایش برخورد پرنده با ابعاد متوسط در سرعت ۴۸۳ کیلومتر بر ساعت با موتور، در حالی که فن آن با حداقل سرعت لازم برای اوج‌گیری در ارتفاع سه هزار پا کار می‌کند، الزامی شده‌است. بر اساس توصیه جدید FAA،‌ در آزمایش مذکور پرنده باید به گونه‌ای به سوی موتور نصب‌شده بر روی سلول تست باز شلیک شود که شرایط برای عبور حداکثر میزان ممکن از قطعات بدن پرنده و نفوذ آن به داخل هسته اصلی موتور فراهم شده باشد.

منبع:

flightglobal

#سوانح هوایی #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها