موتور توربوفن CJ-1000A

آزمایش پروازی موتور توربوفن با گذردهی بالای بومی چین

موتور توربوفن CJ-1000A با گذردهی بالای بومی چین

در شبکه‌های اجتماعی چین، تصاویری از آزمایش پروازی موتور توربوفن CJ-1000A با گذردهی بالا، نصب‌شده زیر بال یک فروند هواپیمای چینی منتشر شده‌است. توسعه این موتور توسط شرکت موتورهای هوایی چین، با هدف تامین نیروی پیشران برای جت مسافربری منطقه‌ای کومک C919، تا پایان دهه جاری میلادی دنبال می‌شود.

در صورت تایید آزمایش پروازی این موتور، می‌توان آن را بزرگترین رویداد صنعت هوانوردی غیرنظامی چین، پس از انجام اولین پرواز آزمایشی هواپیمای باریک‌پیکر C919 در می ۲۰۱۸ قلمداد کرد. هواپیمای مذکور، با همکاری شرکت‌های غربی توسعه یافته و دو دستگاه موتور توربوفن روزآمد LEAP-1C محصول شرکت CFM اینترنشنال نیروی پیشران آن را تامین می‌کنند. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، موتور توربوفن بومی CJ-1000A جایگزین این موتور هوایی شود.

تاکنون هیچ نهاد رسمی در چین خبر مذکور را تایید نکرده‌است. تصاویر منتشرشده در رسانه‌های چینی، نشان می‌دهند که این موتور زیر بال‌های هواپیمای ترابری شیان Y20 که به‌عنوان بستر آزمایشی پرنده از آن استفاده می‌شود، نصب شده‌است. رنگ‌آمیزی موتور موردنظر، مشابه نمونه اولیه به‌نمایش‌درآمده از این موتور در نمایشگاه هوایی بین‌المللی چین در سال ۲۰۲۱ است.

رسانه‌های چینی، توسعه موتور توربوفن با گذردهی بالا برای نصب بر روی هواپیمای مسافربری را به‌عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای صنعتی این کشور، در قالب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین موردتوجه قرار می‌دهند.

منابع اطلاعاتی غربی، با دقت برنامه‌های چین در توسعه موتورهای هوایی غیرنظامی را دنبال می‌کنند. در نوامبر ۲۰۲۱، یک فرد چینی به اتهام سرقت اطلاعات تجاری محرمانه مرتبط با پره‌های فن از جنس فیبر کربن و بخشی از قطعات پوشش بیرونی موتورهای خانواده CFM، با شکایت شرکت جنرال الکتریک دستگیر شد و مورد محاکمه قرار گرفت. این فرد به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

” بخوانید: محکومیت مهندس چینی برای سرقت اطلاعات تجاری جنرال الکتریک

پس از محکومیت این فرد چینی که در بلژیک دستگیر شده بود، در ژانویه سال ۲۰۲۳، شرکت جنرال الکتریک از دستگیری یک جاسوس چینی دیگر خبر داد. پیش از این، گزارش‌هایی از تلاش چینی‌ها برای توسعه موتور توربوفن مبتنی بر هسته اصلی موتور نام‌آشنای غربی CFM56 منتشر شده بود.

منبع:

aviationweek

#موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها