خدمات پس از فروش موتور هواپیما

سازندگان موتور چه خدمات پس از فروشی را به مشتریان ارائه می‌دهند؟

خدمات پس از فروش موتور هواپیما

موتورهای هواپیما تجهیزات گران‌قیمتی هستند که بطور معمول نیاز به مواد جدید و فرآیند تعمیر و نگهداری دارند. طراحی درست موتور در جهت تامین نیروی پیشران هواپیماهای مسافربری و باری که مسافت‌های طولانی را پرواز می‌کنند، امری ضروری است. هزینه موتور، به اندازه و الزامات کارکردی آن بستگی دارد. قیمت یک موتور تجاری روزآمد، بسته به اندازه و میزان توان آن، بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار است. با چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی، مشتریان باید مطمئن باشند که محصول با پشتیبانی عملیاتی تولیدکننده اصلی همراه است. خدمات پس از فروش موتور هواپیما خدمات متنوعی هستند که توسط سازندگان موتور برای پشتیبانی از مشتریان  ارائه می‌شوند.

” بخوانید: مولفه‌های موثر در تعیین قیمت موتور هواپیما

توافق بر اساس روند زمانی توان موتور

یک موتور که تازه تولید شده، در چند سال اول، توسط تولیدکننده اصلی نگهداری شده و یک قرارداد با عنوان توان بر حسب ساعت منعقد می‌شود. این قرارداد از کاربرهای موتور می‌خواهد که به ازای هر ساعت کارکرد موتور، قیمت مورد توافق را به تولیدکننده اصلی بپردازند. برای موتورهای قدیمی‌تر یا پرکاربردتر، کارگاه‌های تعمیر و نگهداری غیرسازنده اصلی، خدمات مشابهی را نیز ارائه می‌دهند.

شرکت‌های تعمیر و نگهداری متعددی، خدماتی را برای قطعات، بازیابی عملکردی و تعمیرات اساسی برای موتورهای هواپیماهای تجاری روزآمد انجام می‌دهند. چنین خدماتی همچنین دسترسی به قطعات دوار را بر اساس موجودی قطعات فراهم می‌کند. مراکز تعمیر و نگهداری با هدف پشتیبانی بهتر از مشتریان بزرگ و اصلی خود بطور پیش‌دستانه نسبت به تامین و نگهداری قطعات موردنیاز اقدام می‌کنند تا در زمان صرفه‌جویی کنند.

شرکت CFM اینترنشنال، یک قرارداد پس از فروش مشابه برای موتورهای لیپ خود منعقد می‌کند که به آن توافقنامه نرخ به ازای هر ساعت پروازی گفته می‌شود. این قرارداد منعقدشده توسط CFM، یک قرارداد بلندمدت است که به مشتریان در سراسر جهان پیشنهاد می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۲۱، یک شرکت هواپیمایی چینی با CFM اینترنشنال قرارداد ۱۲ ساله نرخ به ازای هر ساعت پروازی برای موتور LEAP-1A را به امضا رساند. این توافقنامه با ارزش ۹۹۲ میلیون دلار، شامل خرید موتورهای یدکی LEAP-1A و تضمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری برای ۱۶ موتور LEAP-1A نصب‌شده بر روی ایرباس A320neo است.

قراردادهای خدمات مواد

قرارداد خدمات مواد، قطعات یدکی موتور، تعمیر قطعات و ارتقای قطعات قابل سرویس کارکرده برای مشتریان را دربرمی‌گیرد. این قراردادها معمولا برای موتورهای کارکرده منعقد می‌شوند. تولیدکنندگان اصلی معمولا قراردادهای خدمات مواد را به دلیل دسترسی آنها به قطعات جدید و کارکرده پیشنهاد می‌دهند.

علاوه بر این، تعمیرات کارگاهی یا زیر بال نیز تحت چنین قراردادهایی ارائه می‌شود. در ژوئیه ۲۰۲۲، شرکت هواپیمایی کره، یک قرارداد پنج ساله خدمات مواد با جنرال الکتریک برای قطعات یدکی، تعمیر و ارتقای موتورهای GE90-115B خود امضا کرد.

زمان و مواد

برخلاف قرارداد با قیمت ثابت، مشتری برای کاری که ارائه‌دهنده خدمات انجام می‌دهد، افزایش قیمت توافقی را پرداخت می‌کند و پرداخت بر اساس نرخ توافقی ساعتی یا روزانه است. هم تولیدکننده اصلی و هم ارائه‌دهنده خدمات تعمیر و نگهداری این خدمات را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند. تولیدکننده‌های اصلی معمولا فقط چنین قراردادهایی را برای موتورهای جدیدتر منعقد می‌کنند.

هنگامی که تولید موتور به پایان رسید، ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری به دلیل تخصص خود در موتور چنین خدماتی را ارائه می‌‌دهند. چنین قراردادهایی به نفع مشتریانی است که از نوع موتور مشابهی در هواپیماهای مختلف و تحت شرایط مختلف استفاده می‌کنند. این قراردادها برای مشتریان این امکان را فراهم می‌کند تا انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری بر دامنه کار داشته باشند.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها