سوخو سوپرجت

نمونه روزآمد سوخو سوپرجت با موتور غیر بومی به پرواز درآمد

پرواز اولین نمونه پیش‌تولیدی جت منطقه‌ای سوخو سوپرجت۱۰۰

اولین نمونه پیش‌تولیدی جت منطقه‌ای سوخو سوپرجت۱۰۰، پس از مدت‌ها انتظار، نخستین پرواز خود را انجام داد. بنابر اعلام وزارت صنعت و تجارت روسیه، هدف از انجام این پرواز، ارزیابی عملکرد سامانه‌های بومی جایگزین‌شده در نمونه جدید سوخو سوپرجت۱۰۰ و بررسی پایداری، کنترل و عملکرد هواپیما در شرایط پرواز واقعی بود.

بنابر اعلام مقامات مسئول در این پروژه، در این نمونه بیش از ۴۰ سامانه و تجهیزات ساخت شرکت‌های روسی، جایگزین نمونه‌های غربی اولیه شده‌است. در این پرواز ۵۴ دقیقه‌ای، هواپیما تا ارتفاع ۳ هزار متری اوج گرفت و سرعت بیشینه پرواز آن ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت گزارش شده‌است. خلبانان آزمایشگر در این پرواز بطور ویژه عملکرد سامانه کنترل فشار کابین را ارزیابی کردند.

” بخوانید: هواپیمای جدید سوخو سوپرجت کاملا روسی نخواهد بود

علیرغم تبلیغات گسترده روس‌ها مبنی بر نصب موتور توربوفن بومی PD8 بر روی این هواپیما، به علت بروز تاخیرهای متعدد در برنامه توسعه موتور مذکور، نهایتا پرواز نخستین نمونه نسل جدید سوخو سوپرجت با موتور سام۱۴۶ انجام شد. موتور سام۱۴۶ بطور مشترک توسط شرکت روسی ساتورن و شرکت فرانسوی سافران توسعه یافته‌است. البته عملا این موتور را باید یک نمونه غربی در نظر داشت.

بنابر اعلام منابع روسی، انتظار می‌رود دومین فروند از نمونه‌ پیش‌تولیدی این هواپیما، به موتور PD8 مجهز شود. این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه هواپیماسازان روسیه موسوم به UAC مدعی است برنامه توسعه نمونه جدید سوخو سوپرجت SSJ-new از چهارسال پیش شروع شده و بنابر ادعای این مقام صنعت هوایی روسیه، انجام اولین نمونه پیش‌تولیدی در این مدت زمان قابل‌توجه است. اما بررسی اخبار و تحولات مرتبط، نشان از تاخیر بسیار در تحقق اهداف بومی‌سازی و دستیابی به یک جت منطقه‌ای کاملا داخلی دارد.

” بخوانید: تداوم آزمایش پروازی نمونه روزآمد سوخو سوپرجت “

منبع:

ria

#موتور توربوفن #موتور PD8

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها