هواپیمای جدید سوخو سوپرجت کاملا روسی نخواهد بود

هواپیمای جدید سوخو سوپرجت

روسیه با جدیت توسعه نمونه جدید جت تجاری سوخو سوپرجت موسوم به SSJ-NEW را با تاکید بر استفاده کامل از قطعات روسی در سال‌های اخیر دنبال می‌کند. در آستانه نهایی‌شدن مونتاژ نخستین نمونه اولیه این هوا‌پیما در تاسیسات شرکت ایرکوت، خبرهایی منتشر شده که احتمالا نمونه‌های اولیه کاملا روسی نخواهند بود.

” بخوانید: فیلتر سوخت روسی برای موتورهای هواپیمای سوخو سوپرجت

بنابر اعلام اتحادیه هواپیماسازان روسیه موسوم به UAC، نخستین نمونه SSJ-NEW به موتورهای توربوفن سام۱۴۶ مجهز می‌شود. این موتورها به طور مشترک با همکاری شرکت فرانسوی سافران توسعه یافته‌اند و پیش از این، نیروی پیشران نسخه‌های پیشین سوخو سوپرجت۱۰۰ را تامین می‌کردند.

در قالب پروژه توسعه نمونه جدید سوخو سوپرجت، قرار بود علاوه بر موتور، تجهیزات اویونیکی آن نیز با نمونه‌های روسی جایگزین شوند. این در حالی است که اتحادیه موتورسازان روسیه موسوم به UEC، ماموریت یافته تا موتور توربوفن روسی PD8 را برای نصب بر روی هواپیمای SSJ-NEW آماده کند، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهند که توسعه این موتور با تاخیر روبرو شده و نسخه‌های اولیه نمونه جدید سوخو سوپرجت نمی‌توانند از آن در برنامه آزمایش‌های پروازی خود استفاده کنند.

” بخوانید: سرمایه‌گذاری امارات برای تولید جت مسافربری منطقه‌ای روسی سوخو سوپرجت

بنابر اعلام منابع روس، تا چند هفته آینده با تکمیل فرآیند مونتاژ نهایی، آزمایش‌های کارخانه‌ای بر روی نخستین نمونه SSJ-NEW انجام می‌شوند تا این پروتوتایپ برای انجام نخستین پرواز خود با استفاده از موتورهای سام۱۴۶ آماده شود. پس از آن، برنامه آزمایش‌های صلاحیت پروازی با نظارت متخصصان سازمان هواپیمایی کشوری روسیه آغاز خواهد شد.

پروژه توسعه نسخه اولیه سوخو سوپرجت۱۰۰ در اوایل دهه ۲۰۰۰، به‌عنوان یک جت تجاری منطقه‌ای ۱۰۰ نفره آغاز شد. در سال ۲۰۰۷، شرکت روسی سوخو با همکاری شرکت ایتالیایی آلنیا، یک شرکت مشترک با نام سوپرجت اینترنشنال برای بازاریابی و فروش جهانی این هواپیما تاسیس کرد. با هدف جذب بازار حداکثری، تلاش شد در این هواپیما از تجهیزات غربی شامل سالن‌های اویونیک استفاده شود.

هواپیمای جدید سوخو سوپرجت

 

نیروی پیشران این جت ۱۰۰ نفره نیز توسط موتور سام۱۴۶ تامین می‌شود که اساسا یک موتور غربی مبتنی بر طراحی سافران به شمار می‌رود. علاوه بر شرکت‌های هواپیمایی روسی، چندین شرکت هواپیمایی خارجی، از مکزیک و چند کشور اروپایی و همچنین اندونزی از خریداران این هواپیما بودند، اما در یک دهه گذشته بخاطر بروز مشکلات متعدد برای این هواپیما و موتور آن و پس از آن بروز تنش میان روابط روسیه و غرب، برنامه فروش و عرضه این جت مسافربری روزآمد روسی با مشکلات متعددی روبرو شد.

منبع:

airdatanews

#اتحادیه موتورسازان روسیه #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدحسین بختیاری
10 ماه گذشته

چرا اخبار روسیه را از منابع انگلیسی زبان ترجمه می‌کنید؟