تولید پره توربین گاز

راه‌اندازی خط تولید پره توربین گاز توسط پاور ماشین

خط تولید پره توربین گاز

شرکت روسی پاور ماشین از ریخته‌گری اولین نمونه‌های عملیاتی از پره‌های توربین گاز GTE-65 در تاسیسات خود در سنت‌پترزبورگ خبر می‌دهد. بر این اساس، تمام تمهیدات لازم برای تولید انبوه این قطعه مهم در کارخانه صنایع فلزی لنینگراد متعلق به شرکت پاور ماشین فراهم شده‌است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، قرار است ریخته‌گری ۱۶ ست از این پره‌ها در سال در این تاسیسات انجام شود و امکان افزایش این ظرفیت تا ۲۴ ست در سال نیز وجود دارد.

شرکت‌های روسی در چند سال اخیر، تلاش گسترده‌ای را برای راه‌اندازی خط تولید پره‌های داغ توربین گاز صنعتی در خاک خود دنبال کرده‌اند. در عین حال، مقامات ارشد شرکت پاور ماشین ادعا کرده‌اند که تلاش برای ساخت پره‌های داغ توربین گاز پرقدرت GTE-170 در این شرکت ادامه دارد. بنابر ادعای پاور ماشین، بالغ بر ۱۵ میلیارد روبل معادل ۱۵۱ میلیون دلار برای این پروژه هزینه شده که نزدیک به ۶.۸ میلیارد روبل معادل ۶۸ میلیون دلار از آن توسط وزارت صنعت و تجارت روسیه تامین شده‌است.

سه سایت مختلف در مجموعه کارخانجات صنایع فلزی لنینگراد متعلق به شرکت پاور ماشین درگیر این پروژه هستند. پاور ماشین در حال حاضر، مونتاژ ۸ واحد توربین گاز GTE-65 در تاسیسات خود در لنینگراد را در دستورکار دارد که ساخت پره‌های داغ نیز بخش مهمی از این تلاش بشمار می‌رود.

در دسامبر ۲۰۲۲، خبر پایان مونتاژ نمونه پیش‌تولیدی توربین گاز پرقدرت GTE-170 منتشر شد. انتظار می‌رود اولین نمونه عملیاتی از این ماشین تا پایان سال جاری میلادی آماده شود. در عین حال کار بر روی توربین گاز کلاس اف پاور ماشین موسوم به GTE-65 دنبال می‌شود و انتظار می‌رود نخستین نمونه پیش‌تولیدی آن تا سال ۲۰۲۴ از خط تولید خارج شود.

بنابر اعلام رسانه‌های روسی، مواد اولیه موردنیاز برای ساخت پره‌های داغ توربین GTE-65، با استفاده از تجربیات مشابه در صنایع این کشور در ساخت موتورهای توربینی هوایی، بصورت بومی و با حمایت مراکز پژوهشی و صنعتی این کشور انجام شده‌است.

رقابت برای ساخت پره‌های داغ توربین گاز صنعتی در روسیه بسیار داغ است و در اواخر ماه سپتامبر، شرکت MGTT متعلق به گروه صنعتی اینتررائو، از توافق با دولت محلی لنینگراد برای راه‌اندازی مرکز ساخت و بازسازی توربین‌های داغ با افق بهره‌برداری عملیاتی تا سال ۲۰۲۶ خبر داد. ماشین‌های هدف در پروژه MGTT، شامل توربین گاز کلاس ئی SGT5-2000E با ظرفیت ۱۸۷ مگاوات و توربین گاز کلاس اف SGT5-4000F با ظرفیت ۳۲۹ مگاوات هستند.

” بخوانید: سرمایه‌گذاری روسیه برای راه‌اندازی کارخانه ساخت و بازسازی پره های توربین گاز

با خروج شرکت آلمانی زیمنس از صنعت نیروگاهی روسیه، وزارت انرژی این کشور برای عبور از بحران عدم دسترسی پره‌های داغ برای توربین‌های گاز پرقدرت با توان بیش از ۱۰۰ مگاوات، سازوکاری را معرفی کرد که تا پایان سال جاری میلادی نیز معتبر خواهد بود. بر این اساس، امکان استفاده از قطعات وارداتی برای نصب بر روی توربین‌های گاز نصب‌شده در نیروگاه‌هایی که با مشکل تولید توان روبرو هستند وجود دارد. این سیاست با رویکرد ابلاغی دولت روسیه برای بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی در حوزه صنعتی نیروگاهی تناقض دارد و به‌عنوان یک سیاست موقت مدنظر قرار گرفته‌است.

” بخوانید: زیمنس بازار روسیه را ترک می‌کند

در سال ۲۰۱۹، دولت روسیه برنامه‌ای را برای بروزرسانی تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی این کشور با افق زمانی ۲۰۳۱ راه‌اندازی کرد. بر این اساس، نیروگاه‌هایی با ظرفیت ۴۰ گیگاوات معادل ۱۶ درصد از ظرفیت نصب‌شده این کشور بروزرسانی خواهد شد. بودجه تخصیص‌یافته برای این پروژه ۱.۹ تریلیون روبل معادل ۱۹ میلیارد دلار اعلام شده‌است.

در اکتبر ۲۰۲۱، با توجه به تحولات رخ‌داده در روسیه، وزارت انرژی این کشور اعلام کرد قصد دارد افق زمانی برنامه روزآمدسازی نیروگاه‌های حرارتی خود را به زمانی فراتر از سال ۲۰۲۳ موکول کند. همچنین در بهار سال جاری میلادی، وزارت انرژی روسیه فهرستی از نیروگاه‌های انتخاب‌شده برای اجرای پروژه مدرن‌سازی با اولویت بالا را منتشر کرد. پیش از این، ارزیابی تحلیلگران صنعت نیروگاهی روسیه نشان می‌داد که نیاز بازار این کشور تا سال ۲۰۳۰ برای توربین‌های گاز پرقدرت به دست‌کم ۴۲ واحد می‌رسد، اما تغییرات پیش‌آمده پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین شرایط را متفاوت کرده و بنظر می‌رسد ابعاد این بازار بزرگتر خواهد بود. کماکان تمرکز اصلی بر روی پره‌های داغ و قطعات محفظه احتراق به‌عنوان گلوگاه این پروژه‌ها قرار داده شده‌است.

منبع:

vedomosti

#توربین گاز صنعتی #پره توربین گاز

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها