خروج زیمنس از بازار روسیه

زیمنس بازار روسیه را ترک می‌کند

خروج زیمنس از بازار روسیه

شرکت آلمانی زیمنس در بیانیه‌ای، از برنامه خود برای خروج از بازار روسیه خبر داد. بر این اساس، این غول فناوری اروپایی، مراحل اولیه برای کاهش فعالیت‌های صنعتی خود در حوزه‌های مختلف در روسیه را کلید زده‌است. پیش از این و با آغاز یورش نظامی روسیه به خاک اوکراین، این شرکت از خروج زیمنس از بازار روسیه و توقف فعالیت‌های خود در روسیه و بلاروس خبر داده بود، اما با گذشت نزدیک به سه ماه از این حمله نظامی و افزایش دامنه تحریم‌های غرب، زیمنس تصمیم گرفته تا فعالیت‌های خود در خاک روسیه را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

حضور پررنگ زیمنس در روسیه

شرکت زیمنس حضوری پررنگ در حوزه‌های اتوماسیون و توسعه راه‌حل‌های دیجیتال صنعتی، هوشمندسازی زیرساخت‌ها، صنعت حمل و نقل و سامانه‌های انرژی و نیروگاهی در خاک روسیه داشته‌است. شرکت زیمنس انرژی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را در روسیه در یک دهه اخیر آغاز کرده‌است. زیمنس انرژی یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تجهیزات حوزه صنایع انرژی و نیروگاهی در روسیه بشمار می‌رود و مالکیت شرکت زیمنس ترانسفورمرز و ۶۵ درصد از سهام شرکت فناوری توربین گاز زیمنس موسوم به SGTT را در اختیار دارد. شرکت روسی پاورماشین شریک زیمنس در این کسب‌وکار است. همچنین شرکت زیمنس گامسا، متخصص حوزه توربین بادی، برای انجام فعالیت‌های خود در روسیه، یک شریک روسی بنام شرکت انل دارد.

توربین‌های گازی زیمنس، بخش بزرگی از بازار این کشور در صنعت نیروگاهی روسیه را به خود اختصاص می‌دهند. نزدیک به نیمی از برق روسیه در نیروگاه‌های گازسوز تولید می‌شود و این رویکرد مورد حمایت دولت روسیه قرار دارد. زیمنس سابقه طولانی حضور در صنعت نیروگاهی روسیه را دارد و پیش از این یک بار بخاطر مشارکت در پروژه نیروگاهی در شبه جزیره کریمه با تحریم روبرو شده بود.

پس از آن نیز، منطبق بر سیاست‌های جدید دولت روسیه و با تاکید بر لزوم بومی‌سازی، زیمنس مجبور به تغییر برنامه‌های کاری خود برای حصول اطمینان از کسب سهم قابل‌توجهی از این بازار جذاب شده بود. به‌عنوان مثال، بنظر می‌رسد در شرایط کنونی و با توجه به فشارهای فزاینده ناشی از یورش نظامی روسیه به اوکراین، خروج زیمنس از روسیه اجتناب‌ناپذیر است. حال باید دید جای خالی زیمنس در حوزه صنعت نیروگاهی و بویژه بخش توربین گاز چگونه توسط بازیگران بومی پر خواهد شد.

فعالیت‌ شرکت‌های داخلی روسیه

شرکت روسی اینتررائو، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای توسعه توربین‌های گاز با هدف عرضه ۲۰ واحد توربین گاز پرقدرت تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری کرده‌است. در این میان، اینتررائو همکاری نزدیکی با شرکت آمریکایی جنرال الکتریک داشت و شرکت توربین‌های گاز روسیه موسوم به RGT را بطور مشترک با شریک آمریکایی خود راه‌اندازی کرده بود. البته بنظر می‌رسد این شراکت تحت تاثیر مشکلات پیش‌آمده بسیار شکننده است و بزودی با مشکلات اساسی روبرو خواهد شد.

در بخش دیگری از این بازار، هلدینگ REP با مشارکت گاز پروم بانک و شرکت ایتالیایی آنسالدو، فعالیت‌های قابل‌توجهی را در صنعت توربین گاز روسیه انجام داده‌است. پاورماشین به‌عنوان شریک راهبردی زیمنس در روسیه، تحت فشار دولت این کشور و برنامه‌های حمایت از بومی‌سازی در سال‌های اخیر، پروژه‌های مشترکی را با مجموعه‌های صنعتی از جمله ساتورن و سایر زیرمجموعه‌های هلدینگ فناوری روستک در حوزه توربین گاز آغاز کرده‌است و بنظر می‌رسد از این به بعد نیز نقش پررنگی در این حوزه ایفا نماید.

منبع:

interfax

#زیمنسروژه‌های نیروگاهی #روستک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها