طراحی مفهومی موتور روتور باز رایز

موتور روتور باز رایز مرور طراحی مفهومی را پشت‌سر گذاشت

مرور طراحی مفهومی موتور روتور باز رایز

شرکت CFM اینترنشنال حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی سافران، از پشت‌سر گذاشتن مرحله مرور طراحی مفهومی موتور نسل بعدی رایز با معماری روتور باز خبر می‌دهد. عنوان رایز مخفف عبارت نوآوری تحول‌آفرین برای موتورهای پایدار است که بر اساس آن، یک سامانه پیشرانش با فن باز با هدف ۲۰ درصد کاهش مصرف سوخت در مقایسه با نسل کنونی موتورهای توربوفن لیپ توسعه می‌یابد.

مدیر پروژه رایز در شرکت CFM اینترنشنال، در حاشیه نمایشگاه هوایی بین‌المللی دبی اعلام کرد با پایان یافتن مرور طراحی مفهومی این موتور توربوفن، روند توسعه آن تسریع یافته و شرایط برای ساخت قطعات نمونه پیش‌تولیدی و آزمایش تست‌های زمینی و پروازی در چند سال پیش‌رو فراهم شده‌است.

تاکنون بالغ بر ۱۰۰ تست مختلف در قالب فاز ارزیابی بلوغ فناوری برای موتور رایز انجام شده و بالغ بر هزار مهندس و متخصص در طراحی نمونه اثبات‌گر فناوری آن مشغول به کار هستند.

” بخوانید: قطعات الکتریکی جدید برای اثبات گر فناوری رایز

موتور رایز با پیکربندی روتور باز دارای دهانه فن با قطری نزدیک به ۴ متر است و همچنین از یک سامانه انتقال قدرت روزآمد، در کنار هسته پرفشار بهینه‌شده برای افزایش بهره‌وری ترمودینامیکی بهره می‌گیرد. چیدمان اولیه بخش فن این موتور در قالب بخش ژنراتور گاز، برای موتور توربوفن سبک پاسپورت دیگر محصول جنرال الکتریک ویژه نصب بر روی جت‌های تجاری، مورد ارزیابی قرار گرفته‌است.

در طراحی موتور هنجارشکن رایز، از سامانه‌ای ویژه برای گرم کردن هوای ورودی به محفظه احتراق با استفاده از حرارت اتلافی در قسمت خروجی موتور استفاده شده‌است. همچنین از مواد پیشرفته مانند کامپوزیت‌های ماتریس سرامیکی در بخش داغ و مواد مرکب روزآمد برای ساخت پره‌های فن استفاده شده‌است.

” بخوانید: تست زمینی موتور روتور باز رایز

اولین آزمایش بر روی قطعات دوار موتور رایز، اوایل سال جاری میلادی در تاسیسات جنرال الکتریک در ایالت اوهایو آمریکا انجام شد. همچنین با استفاده از ابررایانه‌ها شبیه‌سازی‌های متعدد مهندسی برای ارزیابی عملکرد پره‌های ثابت و متحرک بخش پرفشار توربین این موتور انجام شده‌است.

شرکت CFM اینترنشنال در قالب برنامه توسعه موتور رایز، فناوری موتورهایی با سامانه‌های پیشرانش هیبریدی الکتریکی و هیدروژنی را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این پروژه، سازمان فضایی آمریکایی ناسا نیز مشارکت دارد.

منبع:

aviationweek

#CFM اینترنشنال #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها