سامانه کنترل الکترونیک موتور سام۱۴۶

بومی‌سازی توانمندی تعمیرات سامانه کنترل الکترونیک موتور سام۱۴۶

تعمیر سامانه کنترل الکترونیک موتور سام۱۴۶

در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳، اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، وابسته به هلدینگ فناوری دولتی روستک، از بومی‌سازی توانمندی تعمیر یکی از قطعات کلیدی و گلوگاهی، سامانه کنترل الکترونیک موتور سام۱۴۶ خبر داد. توسعه این موتور توسط شرکت پاورجت، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فرانسوی سافران و شرکت روسی ساتورن انجام شده و نیروی پیشران هواپیماهای جت منطقه‌ای سوخو سوپرجت را تامین می‌کند.

در سال‌های اخیر، افزایش تنش میان روسیه و غرب و خروج شرکای غربی از پروژه‌های مشترک، مشکلات متعددی را برای نگهداری و پشتیبانی از موتورهای سام۱۴۶ فراهم کرده که در مواردی منجر به زمین‌گیر‌شدن آن‌ها نیز شده‌است.

در روزهای پایانی سال گذشته میلادی، رسانه‌های روسی مدعی شده‌اند که قابلیت تعمیر و بازسازی سامانه کنترل الکترونیکی خودمختار موتور سام۱۴۶ به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین قطعات این موتور توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شده‌است. همچنین گزارش‌هایی در مورد پایان ساخت نمونه‌های اولیه فیلتر سوخت برای این موتور و آزمایش‌های نهایی جهت تحویل به مشتری منتشر شد.

” بخوانید: راه‌اندازی پلتفرم دیجیتال پشتیبانی از مشتریان موتور سام۱۴۶

توانمندی تعمیر سامانه کنترل الکترونیکی خودمختار موتور سام۱۴۶ حاصل همکاری نزدیک شرکت‌های ساتورن و استار وابسته به UEC و شرکت هواپیمایی ایرفلوت است. همچنین ادعا شده که مراحل اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری روسیه، برای صحه‌گذاری بر روی این پروسه تعمیر در دست تکمیل است.

در پروژه مذکور، متخصصان شرکت استار روشی را برای شناسایی بخش‌های معیوب در سامانه کنترل موتور و تعویض آن‌ها با برطرف‌کردن مشکلات مرتبط توسعه داده‌اند. انتظار می‌رود نخستین نمونه‌های تعمیرشده بر اساس این پروسه تا فوریه ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل داده شود. این در حالی است که در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳، شرکت ساتورن مجوز لازم از سازمان هواپیمایی کشوری روسیه برای عرضه فیلتر سوخت جایگزین نسبت به نمونه تولیدشده توسط تولیدکننده اصلی OEM برای موتور سام۱۴۶ را دریافت کرد.

” بخوانید: فیلتر سوخت روسی برای موتورهای هواپیمای سوخو سوپرجت

در ادامه این مسیر، کار بر روی تعمیر ولو استارتر، محفظه احتراق و سایر اجزای کلیدی موتور سام۱۴۶ در حال انجام است. در عین حال، منابع روسی مطمئن هستند که نخستین نمونه از جرقه‌زن‌های تولیدی توسط تولیدکنندگان داخلی برای موتور سام۱۴۶، در ماه دسامبر عرضه شده‌است.

” بخوانید: جرقه زن موتور سام۱۴۶ بلای جان روس‌ها

موتور سام۱۴۶ در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ با مشارکت شرکت فرانسوی سافران در روسیه توسعه یافته‌است. روسیه در مورد دستاوردهای شرکت‌های داخلی در حوزه تعمیر و نگهداری موتور سام۱۴۶، هر از چندگاهی اخباری را منتشر می‌کند که با توجه به حضور ناوگان قابل‌توجهی از هواپیمای سوخو سوپرجت و وابستگی صنعت هوایی غیرنظامی این کشور به این هواپیما، می‌توان اهمیت این روند اطلاع‌رسانی را درک کرد. البته باید منتظر ماند و در میدان بهره‌برداری عملیاتی از این نمونه‌ها، آن‌ها را اعتبارسنجی کرد. بنظر می‌رسد مشکلات روسیه با موتور سام۱۴۶ به این زودی‌ها حل نمی‌شود.

منبع:

uecrus

#اتحادیه موتورسازان روسیه #تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها