آزمایش‌ پس‌دمه (کانتریل)

همکاری جنرال الکتریک و ناسا برای آزمایش‌ پس‌دمه

آزمایش‌ پس‌دمه (کانتریل)

ناسا و بخش هوانوردی جنرال الکتریک، فناوری اسکن آشفتگی‌ جریان هوا ناشی از عبور هواپیما را در طی آزمایش‌های پروازی که از اواخر نوامبر سال جاری آغاز می‌شود، به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود درک درست از پس‌دمه (کانتریل) ارزیابی خواهند کرد که تصور می‌شود نقش مهمی در کاهش تاثیر نامطلوب صنعت هوانوردی بر جو زمین داشته باشد.

پروازهای آزمایشی عمق نوری کانتریل (CODEX) در نورفولک ویرجینیا انجام خواهد شد و شامل بکارگیری هواپیمای گلف استریم جی ۳ مرکز تحقیقات لانگلی ناسا و بستر آزمایشی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ جنرال الکتریک خواهد بود. گلف استریم پشت بوئینگ ۷۴۷ پرواز می‌کند و با حسگرهای تشخیص نور و محدوده موسوم به لیدار دنباله هواپیما را اسکن کرده تا تصویربرداری سه‌بعدی از کانتریل ایجاد کند.

انتظار می‌رود که این داده‌ها، درک از دانش تشکیل کانتریل و نحوه رفتار آنها را در طول زمان بهبود بخشند. همچنین به جنرال الکتریک کمک می‌کند تا راه را برای آزمایش‌های پروازی آتی موتورها با آلایندگی کمتر هموار کند. بخشی از این تلاش‌ها توسط سافران در قالب برنامه رایز متمرکز شده‌است. سافران شریک جنرال الکتریک در شرکت مشترک CFM اینترنشنال است.

آزمایش‌های لیدار در پروژه اخیر پس از آن انجام می‌شوند که در سال ۲۰۲۳، آزمایش مشابهی برای اولین بار با استفاده از یک فروند هواپیمای بوئینگ بی۷۳۷ موسوم به ecoDemonstartor برای مرئی‌سازی کانتریل انجام شد. در این آزمایش از تجهیز رصدگر لیدار ارتفاع بالا موسوم به HALO متعلق به مرکز تحقیقات لانگلی ناسا استفاده شد. معمولا تجهیز موتور برای انجام آزمایش‌های مشابه بر روی یک فروند هواپیمای آزمایشی DC-8 ناسا  نصب می‌شود.

بخوانید: جنرال الکتریک ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت پایدار هوانوردی را روی ۱۰ موتور مختلف آزمایش کرده‌است

تجهیز HALO که برای بررسی وضعیت توزیع گازهای گلخانه‌ای، ابرها و ذرات کوچک در اتمسفر طراحی شده، پروفایل‌های مشاهده نادری از بخار آب، ستون‌های متان و پروفایل‌های آئروسل و خواص ابر نوری را ارائه می‌کند که قبلا هرگز برای تجزیه و تحلیل کانتریل استفاده نشده بود.

بنابر اعلام جنرال الکتریک، درک نحوه عملکرد کانتریل‌ها در هنگام پرواز با جدیدترین فناوری تشخیص، مبتنی بر رویکردی نوآورانه دنبال می‌شود. این آزمایش‌ها بینش ضروری برای پیشرفت فناوری‌های نسل بعدی موتور هواپیما برای بهبود کارایی و کاهش انتشار آلاینده‌ها را ارائه می‌کنند. بنابر اعلام ناسا، آنها در حال ارتقای درک علمی از کانتریل‌ها هستند تا اعتماد به تصمیم‌های مدیریت عملیاتی آینده را که تاثیر کلی آب‌وهوایی و تجارت اقتصادی را در نظر می‌گیرند، افزایش دهد.

همچنین DLR، مرکز هوافضای آلمان و Satavia، یک شرکت خدمات مدیریت و پیش‌بینی کانتریل که در اوایل سال ۲۰۲۴ توسط یک شرکت متخصص در ارائه راه‌حل‌های کاهش آلایندگی متعلق به جنرال الکتریک خریداری شد، در کنار ناسا در این آزمایش‌ها شرکت خواهند کرد. این گروه در پیش‌بینی جو برای شناسایی شرایط مساعد برای مطالعه تشکیل کانتریل همکاری خواهد کرد.

مرکز DLR به پیش‌بینی ارتفاع و گستره مناطق حاوی کانتریل و تغییرات آنها کمک می‌کند که برای هدایت هواپیما به مناطق دارای کانتریل با سرعت بالا موردنیاز است. پس از انجام آزمایش‌های پرواز، مدل کانتریل با مشاهدات لیدار با هدف ارتقای قابلیت‌های پیش‌بینی کانتریل اعتبارسنجی می‌شود. داده‌های آزمایشی نیز توسط Satavia برای اعتبارسنجی و بهبود قابلیت پیش‌بینی عددی آب‌وهوایی برای پیش‌بینی تشکیل کانتریل در مناطق فوق‌اشباع یخ استفاده خواهد شد.

منبع:

aviationweek

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها