موتور توربوفن دنده‌ای

مجوز نصب موتور توربوفن دنده‌ای بر روی نمونه دوربرد A321 صادر شد

نصب موتور توربوفن دنده‌ای بر روی نمونه دوربرد A321

اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA، مجوز نصب موتور توربوفن دنده‌ای PW1100G محصول پرت‌اندویتنی بر روی نمونه دوربرد ایرباس A321XLR را صادر کرد. بنابر اعلام پرت‌اندویتنی، سیزده شرکت هواپیمایی مختلف تاکنون موتورهای توربوفن دنده‌ای ساخت این شرکت را برای نصب برروی ۲۱۷ فروند جت مسافربری A321XLR انتخاب کرده‌اند.

انتظار می‌رود گواهینامه مشابه از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا یاسا، برای نصب این موتور بر روی نمونه دوربرد خانواده ایرباس A321، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ دریافت شود. موتور توربوفن دنده‌ای PW1100G در سال‌های اخیر، با چالش‌های مختلفی روبرو بوده که تداوم خدمت عملیاتی آن را با دردسرهایی روبرو کرده‌است.

بخوانید: موتور توربوفن دنده‌ای در یک نگاه

شرکت پرت‌اندویتنی با صرف هزینه از منابع داخلی خود، مشکلات فنی مربوطه را حل ‌کرده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵، با شتاب بیشتری نسبت به کسب بازار برای موتور مواجه شود. افزایش عمر قطعات داغ در نمونه ارتقایافته این موتور و استفاده از دست‌آموخته‌های ناشی از چالش‌های فنی نمونه‌های نخستین موتور PW1100G، راه را برای موفقیت‌های آینده هموار کرده‌است.

بنابر ادعای پرت‌اندویتنی، در نمونه ارتقایافته موتور تا ۸ درصد نیروی برخاست بیشتر نسبت به نمونه‌های اولیه ایجاد می‌کند و نزدیک به یک درصد مصرف سوخت آن کاهش یافته‌است. دریافت مجوز مذکور برای موتور توربوفن دنده‌ای در حالی رخ می‌دهد که موتور رقیب آن محصول شرکت CFM اینترنشنال، پیش ‌از این مجوزهای لازم را برای نصب بر روی ایرباس A321XLR دریافت کرده‌است. مجوز نصب موتور لیپ-۱ای بر روی این هواپیما از اداره هوانوردی فدرال آمریکا، در نوامبر ۲۰۲۴ دریافت شد و آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا یاسا نیز مجوز مذکور برای موتور لیپ-۱ای را در تابستان سال ۲۰۲۴ اعطا کرد.

منبع:

aviationweek

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها